Flere artikler innen Språk
Barneboka og språket
Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Les mer >>Digitalt kurs: Språkstimulerende læringsmiljøer i barnehagen
Nytt kurs om språk ligger nå klar i vår digitale kursbase
Les mer >>Den magiske språkposen
Denne artikkelen er skrevet av Marie-Louise Nyberg. Hun har arbeidet med innvandrerbarn i 16 år, og reiser rundt for å forelese om sine arbeidsmetoder
Les mer >>Hvordan lærer barn språk?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Les mer >>Karlstadmodellen – språktreningsmodell for barn og unge med store språkvansker
Karlstadmodellen er en språktreningsmodell for barn og unge med store språkvansker. Her finner du en innføring.
Les mer >>Språkstimulering på villspor
Å lære språk handler om mer enn å ha ordene på plass
Les mer >>Norsk språktrening for minoritetsspråklige 4 og 5 åringer
Denne rapporten fra tidligere Bjerke bydel i Oslo inneholder mye nyttig i forhold til arbeidet med norsktrening for tospråklige barn.
Les mer >>Hvordan støtte barns språkutvikling?
Voksne har en svært viktig rolle når det gjelder å fremme barns språkutvikling.
Les mer >>Språkarbeid i barnehagen II
Bergen satser på språk
Les mer >>