Høgskoler og museer i midt-Norden slår seg sammen om en ny kulturbasert førskolelærerutdanning.

Bildet: Åpen barnehage i museet. Therese Thalseth Kvande har besøk av Hjalmar Imani Bråten med far Terje Bråten (Foto: Bodil Ahrens Bergersen).

Studentene fra Norge og Sverige skal gå i samme klasse og ha undervisning i begge land:

- Jeg kunne ha ønsket meg mer undervisning i kulturhistorie da jeg utdannet meg til førskolelærer, sier Therese Thalseth Kvande. Hun mener at førskolelærerutdanningen også har manglet fokus på alternativer til å arbeide i barnehage. Kvande jobber som leder for Åpen barnehage ved Sverresborg Museum i Trondheim og formidler oldemor-generasjonens kultur til småbarn og deres foreldre.

- Dagens oppdragelse har røtter bakover i tid, og jeg tror det er viktig å lære slikt som å ta vare på ting. Førskolelæreren sitter på golvet og stopper hullet i en sliten ullsokk, imens småunger krabber på golvet foran det åpne ildstedet og utfolder seg med leker laget av tre og ull.

Det er blant annet studenter som ønsker å jobbe på museum som er målgruppen for den nye utdanningen. Samtidig er det et stort poeng at utdanningen foregår i to land med undervisning begge steder.

- Målet med utdanningen er å fokusere på lokal kultur i arbeidet med barn, sier prosjektleder i Norge, Ann-Mari Larsen. Hun forteller engasjert om viktigheten av å se kultur som mer enn bare bonderomantikk.

- Barns kultur er sentral i denne utdanningen, og det betyr at data, teknologi og det som rører seg i samfunnet hører med.

Utdanningen er et samarbeidsprosjekt mellom Mittuniversitetet, Jämtland Läns Museum Jamtli, Dronning Mauds Minne høgskole for førskolelærerutdanning, Trøndelags Folkemuseum Sverresborg, og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Fordi man regner med at prosjektet vil øke forståelse og samarbeid over grensen, har Interreg støttet prosjektet.

Studentene fra Norge og Sverige skal gå i samme klasse og undervisningen er nettbasert med fire samlinger per semester. Noen samlinger blir i Östersund og noen i Trondheim. Foreleserne er som pensumbøkene fra begge sider av grensen, så studentene må venne seg til å forstå nabospråket, og både svensk og norsk kultur skal gjennomsyre utdanningen.

- Studiet henvender seg til førskolelærere som er opptatt av kulturarv. Det vil styrke både barnehager og førskoler, tror Ann-Mari Larsen og tilføyer at kulturinstitusjoner og museer er mulige fremtidige arbeidsplasser for studentene.

- Studentene får selvsagt bruke sitt eget språk, og vitnemålet blir utstedt i landet der studenten bor, avslutter prosjektlederen.

Studiestart blir høsten 2010, og søknadsfrist i både Sverige og Norge er 15. April.