Logg inn:
Norsk-svensk førskolelærerutdanning
Bodil Ahrens Bergersen   18.12.09
Høgskoler og museer i midt-Norden slår seg sammen om en ny kulturbasert førskolelærerutdanning.
Bildet: Åpen barnehage i museet. Therese Thalseth Kvande har besøk av Hjalmar Imani Bråten med far Terje Bråten (Foto: Bodil Ahrens Bergersen).

Studentene fra Norge og Sverige skal gå i samme klasse og ha undervisning i begge land:

- Jeg kunne ha ønsket meg mer undervisning i kulturhistorie da jeg utdannet meg til førskolelærer, sier Therese Thalseth Kvande. Hun mener at førskolelærerutdanningen også har manglet fokus på alternativer til å arbeide i barnehage. Kvande jobber som leder for Åpen barnehage ved Sverresborg Museum i Trondheim og formidler oldemor-generasjonens kultur til småbarn og deres foreldre.

- Dagens oppdragelse har røtter bakover i tid, og jeg tror det er viktig å lære slikt som å ta vare på ting. Førskolelæreren sitter på golvet og stopper hullet i en sliten ullsokk, imens småunger krabber på golvet foran det åpne ildstedet og utfolder seg med leker laget av tre og ull.

Det er blant annet studenter som ønsker å jobbe på museum som er målgruppen for den nye utdanningen. Samtidig er det et stort poeng at utdanningen foregår i to land med undervisning begge steder.

- Målet med utdanningen er å fokusere på lokal kultur i arbeidet med barn, sier prosjektleder i Norge, Ann-Mari Larsen. Hun forteller engasjert om viktigheten av å se kultur som mer enn bare bonderomantikk.

- Barns kultur er sentral i denne utdanningen, og det betyr at data, teknologi og det som rører seg i samfunnet hører med.

Utdanningen er et samarbeidsprosjekt mellom Mittuniversitetet, Jämtland Läns Museum Jamtli, Dronning Mauds Minne høgskole for førskolelærerutdanning, Trøndelags Folkemuseum Sverresborg, og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Fordi man regner med at prosjektet vil øke forståelse og samarbeid over grensen, har Interreg støttet prosjektet.

Studentene fra Norge og Sverige skal gå i samme klasse og undervisningen er nettbasert med fire samlinger per semester. Noen samlinger blir i Östersund og noen i Trondheim. Foreleserne er som pensumbøkene fra begge sider av grensen, så studentene må venne seg til å forstå nabospråket, og både svensk og norsk kultur skal gjennomsyre utdanningen.

- Studiet henvender seg til førskolelærere som er opptatt av kulturarv. Det vil styrke både barnehager og førskoler, tror Ann-Mari Larsen og tilføyer at kulturinstitusjoner og museer er mulige fremtidige arbeidsplasser for studentene.

- Studentene får selvsagt bruke sitt eget språk, og vitnemålet blir utstedt i landet der studenten bor, avslutter prosjektlederen.

Studiestart blir høsten 2010, og søknadsfrist i både Sverige og Norge er 15. April.


Denne artikkelen er åpen for alle

Du kan derfor lese hele artikkelen. Dersom du vil ha tilgang til alle artikler har vi nå en kampanje på 6 måneders medlemskap. Se nedenfor.
TILBUD PÅ 6 MND. MEDLEMSKAP, KUN KR. 595,-
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på Barnehageforum!
Vi har i dag nærmere 3000 bhg og over 7000 aktive brukere.
Barnehage
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturanavn
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype
*Antall måneder *
* Du kan velge mellom 3, 6 eller 12 måneder. Du vil bli fakturert for hele perioden i en faktura.

* Mva. kommer i tillegg

Huk av for at du har leste våre avtalevilkår
 
DISKUTER ARTIKKELEN
 
 
Anbefalt
Kjell   30
Appen
RELATERTE ARTIKLER
Solvett i barnehagen
Om fising, fnising og annet fjas
Her kommer jeg...
Hoppende glade over å bli tildelt stipend
Danske barn blir ”prikkbelastet” i barnehager