Barnehageforum - Hvorfor kunst i barnehagen?

Øyeblikkets kunst

Ideer og tanker som oppstår spontant og i øyeblikkene kan være verdifulle utgangspunkt for kommunikasjon mellom barn og voksne

Les mer >>

Vinterbord for fantasien

I den nære stemningen som oppstår rundt et bord kan gode vennskap og samtaler oppstå. Det er derfor meningsfullt å invitere til lek ved, under og rundt bordet.

Les mer >>

Et kunstnerisk møte

Kunstneren Anna Marie Holm bedriver kunstnerisk utfoldelse med de minste barna, og helst på lekeplassen

Les mer >>

Brett et helikopter

Dette er en enkel aktivitet som ikke krever noe annet utstyr en et A-4 ark og en saks. Effektfull aktivitet som vil skape begeistring blant barna.

Les mer >>

Store blomster i store formater - lek med grunnfargene

Ved siden av fagområdet Kunst, kultur og kreativitet, er dette en god aktivitet og også knytte opp mot fagområdet Antall, rom og form

Les mer >>

Kunsten i geometrien – og geometrien i kunsten

Det er ingen motsetning mellom realfag og kunstfag. Et prosjekt ved Akrobaten barnehage i Bergen viste at det tvert om kan være to sider av samme sak.

Les mer >>

Om kunst- og kulturformidling i barnehagen

Hvilken tradisjon har man i norske barnehager for kunst og kulturformidling? Hva mener vi med formidling av kunst og kultur?

Les mer >>

Om det unyttiges nødvendighet

Kunst er ikke nyttig. Man skal være på vakt mot å gjøre en rettighet og kulturell rikdom til livsnødvendigheter. Munstformidling handler om det unuttyges nøedvendighet.

Les mer >>

KUNST OG KREATIVITET I REGGIO EMILIA

Kreativitet er et av begrepene som gjerne blir forbundet med den pedagogiske filosofien i Reggio Emilia

Les mer >>