Logg inn:
Etikk satt på gangen
Birgitte Fjørtoft   29.10.12
Om vi først og fremst kategoriserer barna og legger merke til avvik, sier vi da i samme stund opp vårt etiske ansvar for dem?

Innlegget «Sendt på gangen» i Barnehagefolk nr. 2 (2012), satte i gang mange tanker om hva som kan ligge bak at en barnehage velger å handle på denne måten. Ekskluderingen fra fellesskapet og ydmykelsen i hele situasjonen, fikk meg til å tenke på hvor etikken og ansvaret for den andre blir av.

For barnehagens personale blir «uro» problemet, og løsningen blir å sende barn de betegner som «urolige» på gangen. La meg utdype. Enkle løsninger og universelle fremgangsmåter hindrer oss i å ta stilling. Den hindrer oss i (noen ville kanskje sagt at vi slipper) å ta stilling til den andre som står foran oss. Kan det ha noe å gjøre med språket som brukes? Kan for eksempel formuleringene og fortellingene vi i bruker om barna bidra negativt til forståelsen av dem? Om vi først og fremst kategoriserer barna og legger merke til avvik, sier vi da i samme stund opp vårt etiske ansvar for dem? Jeg tror språk skaper våre forestillinger om verden og mennesker, og mener derfor at det er avgjørende hvilke begreper og ord vi bruker for å beskrive barn og hendelser i barnehagen. Kanskje er det verken ønskelig eller mulig å være pedagog i et språk hvor etikk og ansvar er fraværende.

_________________________________________________________________________________________

Birgitte Fjørtoft er førskolelærer, pedagogisk leder, og student ved Dmmhs masterstudium i førskolepedagogikk. 

Denne artikkelen er åpen for alle!


Dersom du ønsker tilgang til alle artiklene på barnehageforum.no har vi tilbud på medlemskap.
TILBUD PÅ 6 MND. MEDLEMSKAP, KUN KR. 595,-
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på Barnehageforum!
Vi har i dag nærmere 3000 bhg og over 7000 aktive brukere.
Barnehage
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturanavn
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype
*Antall måneder *
* Du kan velge mellom 3, 6 eller 12 måneder. Du vil bli fakturert for hele perioden i en faktura.

* Mva. kommer i tillegg

Huk av for at du har leste våre avtalevilkår
 
DISKUTER ARTIKKELEN
Herlig, Birgitte. Bedre kan det knapt sies. Jeg jobber som instruktør og veileder for LØFT for barn - et program som nettopp går løs på de mange små hendelsene i hverdagen som skaper virkeligheten for barn (og voksne), og inviterer til å forebygge stempling av barn. Ekstremsituasjonene kan beskrive et problem, men i den "vanlige" hver dagen er det også mye å hente. Potensialet for god utvikling i barnet utnyttes marginalt hvis vi ikke omsetter de etiske holdningen i mange små handlinger - hver dag.
Kan jeg få lov til å bruke noen av spørsmålene dine i arbeidet mitt? 

29.10.12
Hei Ivar!
 
Beklager innmari sen respons på innlegget ditt! Ble tipset om det, har ikke fått lest det før nå. Selvsagt kan du få bruke spørsmålene mine i ditt arbeid! Det høres veldig spennende ut. Etikk må tilbake på dagsordenen! Det ser ut til å bli glemt i teknikk- og effektivitetsspråket...

06.03.13

Anbefalt
Kjell   30
Appen
Dette debattinnlegget er publisert i Barnehagefolk nr. 3/2012
RELATERTE ARTIKLER
Velkommen til barnehagen
Tid for nye foreldre
Jeg leser en bok
Når debatten blir personlig - et tankespinn om å våge å mene noe
En samtale