Verden gjennom kameralinsen
I Karljohansvern barnehage i Horten har 5-åringene brukt kamera som verktøy i mange år. Med stor suksess.
Les mer >>Prøver ut ny tilvenningsmodell
I Bjergsted barnehage vil alle nye barn få komme på besøk én time hver uke i månedene før de skal begynne.
Les mer >>Regnbuefamiliene: Familier kommer i mange former og varianter
I rammeplanen for barnehager står det at «barnehagen skal synliggjøre et mangfold av familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen» (KD, 2017). Men hvordan ser familiemangfold i barnehagen ut? Barnehagefolk har snakket med Sunniva Jarmann om hva vi kan gjøre i praksis for å inkludere alle barn og deres familier.
Les mer >>Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
Les mer >>Hva skjer med læringsinnholdet?
Om hvordan førskolelærere og barn kommuniserer om et naturvitenskaplig fenomen.
Les mer >>Førskolelærer, form framtiden!
I dag er det viktigere enn noen gang at førskolelærerne viser sitt profesjonelle ansvar, slik at ikke politikere, økonomer og jurister alene får legge premissene for hva som er en god barnehage. Hva må vi gjøre for å få til denne oppgaven, og hva kan vi lære av historien?
Les mer >>