Glemt passord
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft
Denne artikkelen er en kort beskrivelse av noe av det Erik Sigsgaards siste bok formidler, og notater fra foredrag av forfatteren.
Hva legger en førskolelærer vekt på når hun eller han anvender drama med barn?
Flere eksperter mener dagens foreldre møter forventninger om en stadig mer aktiv foreldrerolle. De er mer engasjert i barnas små og store gjøremål.
Kan medvirkende barn gi lavere sykefravær i din barnehage?
Hva er mobbing og hvilke konsekvenser kan det ha? Magne Raundalen kan blant annet fortelle at mobbing skader hjernen.
Hverdagens språkarbeid
Bergen satser på språk
Å kartlegge språkmiljøet
To gode arbeidsmåter
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.
Helsestasjonene i landet skal språkteste alle 2 og 4 åringer. Dette er rapporten som dannet grunnlaget for denne beslutningen
Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.
I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.
Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.
Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!
Har vi kommet dit at det faktisk har blitt for mye fokus på språk og språklæring i barnehagen?