Glemt passord
Erting blant barn er et problem i barnehager, viser en dansk undersøkelse.
- Enda en brikke i statlig styringsiver?
Kan barns lek «forstyrre» andre barn inn i leken (fra et voksenperspektiv)?
Hvordan tilegner små barn seg språk i det moderne samfunnet, hvor ny teknologi og flerkulturelle møter er viktige elementer? I Sverige har de undersøkt dette gjennom prosjektet Det magiske språket.
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
Har omsorg kommet i skyggen av læring? Er omsorg en så selvfølgelig del av barnehagens virksomhet at den ikke trengs å diskuteres?
Eli Rygg er kjent for de fleste fra Portveien 2. En av hennes kampsaker er at barn skal få slippe å bli sammenliknet. Hun jobber i dag mye med barnevern og har mange gode sommertanker til barnehagene.
Forfatterne er opptatt av kvalitet på omsorgen for barn fra 0 – 3 år, og de setter fokus på hva som kan være ”en god barnehage” for de yngste, - og dermed også hva som kan være dårlig.
Kristin Rydjord Tholin har skrevet en faglig sterk bok om omsorg i barnehagen
Denne artikkelen vier jeg til alle der ute som har opplevd det store spenningsfeltet som finnes i daglige omsorgsrelasjoner med og mellom små, enestående mennesker.
Skitne barn med irriterende foreldre får mindre omsorg og mer kjeft en andre
Omsorg er mer enn trøst, kos og tilsyn. Omsorg vises i den voksnes interesse for barnet og barnets måte å se og være i verden på.