Glemt passord
Vi mennesker har satt oss over alt annet levende og ikke levende for lenge. Det kan Karen Barad og posthumanistiske perspektiver hjelpe oss med å gjøre noe med.
De pedagogiske veiene fra oppmerksomhetsproblemer og hyperaktivitet går via språk, forståelse, tanker og relasjoner.
Kan det være at vi noen ganger blander mestring med prestasjon? Kan dermed et for høyt fokus på mestring i barnehagen føre til prestasjonsangst?
Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?
Lek og lær matematiske begreper på en naturlig måte i barnehagen
Er mannen i barnehagen vaktmester, fotballspiller og klatrestativ?
En kultur der det er greit at omsorgsgiverne ikke klarer å skape en positiv relasjon til alle barn er ikke legitimt.
Har omsorg kommet i skyggen av læring? Er omsorg en så selvfølgelig del av barnehagens virksomhet at den ikke trengs å diskuteres?
Eli Rygg er kjent for de fleste fra Portveien 2. En av hennes kampsaker er at barn skal få slippe å bli sammenliknet. Hun jobber i dag mye med barnevern og har mange gode sommertanker til barnehagene.
Forfatterne er opptatt av kvalitet på omsorgen for barn fra 0 – 3 år, og de setter fokus på hva som kan være ”en god barnehage” for de yngste, - og dermed også hva som kan være dårlig.
Kristin Rydjord Tholin har skrevet en faglig sterk bok om omsorg i barnehagen
Denne artikkelen vier jeg til alle der ute som har opplevd det store spenningsfeltet som finnes i daglige omsorgsrelasjoner med og mellom små, enestående mennesker.
Skitne barn med irriterende foreldre får mindre omsorg og mer kjeft en andre