Glemt passord
En både lærerik og spennende aktivitet som kan utvikle seg i mange retninger. Strålende språkstimulering og engasjerte barn får du med på kjøpet
Matematikk finnes i hverdagen. Men for å oppdage den, trenger vi voksne kunnskap og et begrepsapparat å jobbe etter.
Det hører med til vår kompetanse som språkbrukere at vi tilpasser språket vårt til den vi snakker med.
Er det et problem at jentene kler seg ut som sommerfugler, mens guttene er Spiderman? I denne barnehagen er individet viktigere enn kjønn. – Individer er jo også kjønn, svarer forsker.
Ved Søyland SFO i Flekkefjord møter de varme dager i juni med den årlige vannkrigen mellom barn på 4. trinn og noen voksne som ikke greier å la være...
Dette er del fire i Øyvind Olsholts serie om filosofi i barnehagen. Den tar for seg fagområdet Kunst, kultur og kreativitet.
Hverdagens språkarbeid
Bergen satser på språk
Å kartlegge språkmiljøet
To gode arbeidsmåter
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.
Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.
I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.
Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.
Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!
Har vi kommet dit at det faktisk har blitt for mye fokus på språk og språklæring i barnehagen?