Logg inn:
Logo
Lederens mange roller
Hvordan håndtere spesialisering, stress og en (u)mulig lederrolle? 
Hvordan håndtere spesialisering, stress og en (u)mulig lederrolle? 

Årets høstkonferanse for barnehageledere tar utgangspunkt i ekspertutvalgets analyse av barnehagelærerrollen. Vi ser nærmere på påstanden om at styrerne er overbelastet, og at de har en rolle der forventningene går utover det èn person kan makte. Her møter du en forsker som kan dokumentere at ledere bruker for mye tid på de gale tingene.

Vi ser også nærmere på hvordan du kan bli en bedre leder – uten å bli stresset. Og vi får et foredrag om hvordan vi kan anvende nye medarbeidere med høy kompetanse på en måte som bidrar til at dette kommer barna mest mulig til gode.

 

Morten Solheim, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet
HVA SKAL VI BRUKE DEN NYE BARNEHAGELÆREREN TIL?
Den nye barnehagelærernormen betyr at det nå skal tilsettes flere nye barnehagelærere i alle barnehager. Men hvordan passer disse barnehagelærerne inn i et allerede fastsatt organisasjonskart? Skal hver avdeling ha to pedagogiske ledere? Skal barnehagelærerne være likestilte, eller ha ulikt ansvar? Mulighetene er mange og uansett løsning, er styreren nøkkelpersonen som kan bidra til at den nye normen kommer barna mest mulig til gode.  

Kjeld Rasmussen, leder av Dansk Pedagogisk Forum og forfatter

LEDELSE OG STRESS
Ledere i barnehager står i fare for å få stress. (I en undersøkelse finner man at halvparten av dere vil oppleve stress.) Stress kan være en ganske alvorlig ting å få. Jeg har ledet et tre-årig prosjekt hvor vi faktisk klarte å forebygge leder-stress i en hel kommune. Det er blant annet resultatene fra dette prosjektet jeg baserer meg på når jeg viser deg hvordan du kan unngå å få stress som barnehageleder.

Simon Elvnäs, forsker ved Kungliga Tekniska Högskolan 
EFFEKTIV VS. EFFEKTFULL LEDELSE
En kolibri gjør 80 vingeslag i sekundet, en svale gjør bare 5.
Så hvem er best til å fly? Den som flakser mest eller den som får mest effekt ut av hvert vingeslag? Denne forelesningen bygger på en verdensunik forskningsstudie der hundretalls ledere har blitt filmet og deres lederskap har blitt kartlagt. Resultatet er en ny modell for et mer effektfullt lederskap basert på virksomhetens faktiske behov der lederen i stedet for å gjøre mer av alt, gjør mindre men rett.


 

TIPS EN VENN
Din e-post:
Ditt navn:
Mottagers e-post:
Mottager navn:
Melding:
PRAKTISK INFORMASJON
Pris pr. deltager : kr. 1750,-
Ved flere enn  4 deltagere, kr.  1600,- pr. deltager.
Medlem av Barnehageforum: Kr. 1600,-
(Du må logge inn for å få medlemspris)
Sted og dato
Oslo (Oslo Kongressenter, Youngsgate 11, 181 Oslo)
Dato: 19.11.19  kl. 1000 - 1600
Påmelding
KURSSTED
Oslo Kongressenter,
Youngsgate 11
181,Oslo.

Oslo Kongressenter er et moderne kongressenter med beliggenhet sentralt i Oslo sentrum.
 KURSHOLDER
Kjeld Rasmussen
Leder av Dansk Pædagogisk Forum og forfatter.

Morten Solheim
Morten Solheim er barnehagelærer og seniorrådgiver i Utdanningsforbundet.

Simon Elvnäs
Simon Elvnäs er forsker ved Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.