Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
Det finnes ikke en ferdig oppskrift på hvordan man gir barn andre handlingsmuligheter enn å slå.
Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?
Rutiner kan være bra – men ikke alltid. Når rutiner gror fast er det på tide å stille spørsmål.
Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?
Selv om sinne er en naturlig følelse, kan sinnet ta overhånd og bli et problem for noen barn.
Små barn fascineres av tull og tøys. Hva kan vi lære av det? spør Ninni Sandvik.
Hvordan kan vi som voksne lære barn å ta ansvar for sine handlinger og si unnskyld?
Tre tips til deg som vil lære barn å ta ansvar og be om unnskyldning
Fire barn ble invitert til et møte om å være ny i barnehagen.
Det skal ikke være en vinner og en taper i en konflikt mellom et barn og en voksen
"Kjedelig!" "Vi må sitte stille på benken i garderoben, selv om vi ikke vil det!"
Fire barnehager i Lørenskog prøver ut en ny modell for tilvenning.
Erting blant barn er et problem i barnehager, viser en dansk undersøkelse.
Å bruke refleksjon metodisk innebærer å gå i dybden på ulik tematikk
Et hefte om mobbing utgitt av foreldreutvalget for barnehager
Alle vet at man kan lese en bok. Men kan man også leke en bok?
Hvor spent du var og ikke minst hvor sliten du var da du gikk hjem
Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykt
Kan vi som voksne definere hva som er leit og hvor lenge det er ok å gråte når en har slått seg?
"Du må si til mamma at det ikke er lov til å ha med Pizza i matboksen"
Har du tillit – ikke til Jens eller Erna – men hos barna du jobber med?
Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?
Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?
Gutten løp rundt med et lekesverd, mens han roper og skriker
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre
Økt profesjonalitet og mer fornøyde barn og voksne er resultatet av arbeidet med LP- metoden
"Næimen, er det en løve her?» spør jeg, men får bare knurring til svar."
Det er ikke greit å slå eller stikke de andre, og dette veit du
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft
“Hva skal man gjøre når foreldrene ikke bryr seg om sitt barn?”
Her får du noen tips om hvordan du kan arbeide med barn som sliter med dårlig impulskontroll
Ingen klare kjønnsforskjeller på psykiske vansker hos små barn
I denne fordypningsoppgaven er det humor blant de yngste barna som er tema.
Å arbeide med følelser er en spennende utfordring. Her har vi samlet alle artiklene i følelsesskolen
Den typiske konflikten mellom barn og voksne oppleves gjerne som en styrkeprøve
Under en LØFT- veiledning møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg
Barn merker fort hvis det finnes et underliggende budskap, selv når det ikke uttalles
Her fortsetter følelsesskolen, denne gangen handler det om skam
I denne artikkelen skildrer Merete Mortensen omsorgen mellom de yngste barna i barnehagen.
Hvilke verdier kommuniserer vi til barna – og på hvilken måte?
Likeverd mellom barn og voksne er et ideal som barnehagen bør ha.
Sur er en komplisert, litt forbudt og ikke spesielt sosialt gangbar følelse
Pedagogisk dokumentasjon er en viktig del av hverdagen for denne barnehagen
Morsomme leker og øvelser for å bli kjent med redselen og usikkerheten hos seg selv
I denne artikkelen gir Maria-Pia Gottberg deg mange konkrete øvelser for følelsen sint.
Denne gang er det følelsen "lei seg" det handler om i følelsesskolen
Denne gangen handler følelsesskolen om hvordan du kan arbeide med følelsen Glad
Hvordan arbeide med følelser i barnehagen? Denne artikkelen tar for seg følelsen glad.
Denne gang er det følelsen Redd som blir presentert i Følelsesskolen
Her kommer del 2 i vår serie kalt Følelsesskolen. Hvordan jobbe med følelsen sint?
Komet er et svensk program for å forbedre kommunikasjonen mellom barn og voksne
Om betydningen av å diskutere barnehagens faglige innhold og etiske forankring.
Skitne barn med irriterende foreldre får mindre omsorg og mer kjeft en andre
Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.
Jeg forundres over hvordan vi voksne møter gråten i barnehagen sier Inger Fochsen Ellestad
Hvordan kommuniserer vi med sårbare barn? En artikkel til refleksjon
Respekter og støtt alle ulike former for vennskapsrelasjoner som finnes mellom barn.
Kvalitet i barnehagen kan rett og slett handle om de nære ting...
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
I hvor stor grad vektlegger førskolelærere samarbeidet med foreldrene?
Mange barnehager sverger til Marte Meos metoder. Her får du en kort innføring i metoden
Er det greit å gi barn straff? Evenshaug drøfter denne problemstillingen i denne artikkelen