Glemt passord
Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materiale og utforming av fysisk miljø. For å få til det må vi ha en fleksibel organisering, vi må delta og reflektere og – ikke minst – vi må ha god tid.
Jeg begynte å arbeide som styrer fordi jeg har en visjon som jeg tror sterkt på
Barnehagepersonalet sier én ting, men gjør noe annet når de møter gråten i barnehagen, oppdaget Nina Rossholt. Burde vi øve oss på å snakke om gråt?
Hva er primærkontaktsystemet i barnehagen? Hvilken hensikt har det? Hvor kommer begrepet fra? Hva betyr det? Hvordan gir det seg utslag i praksis?
I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.
Mette Hegnhøj Mortensen er vår danske pedagogiske journalist. Hun har besøkt Valhalla SFO i Danmark. Tema er filosofisamlinger.
Evalueringer viser at likestillingsarbeid er lite prioritert og et krevende område å omsette i praksis.
Vi har kommet et steg videre, ja. Men vi har langt igjen, mener Nina Rossholt. Likestilling er et krevende og utfordrende tema for barnehagen
Da likestillingsprosjektet som tre barnehager i Molde gjennomførte fikk oppslag i lokalavisa, kom det en storm av usaklige kommentarer på nettforumet
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre
Utsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft
Bokanmeldelse av boken "Gi barna 100 muligheter i stedet for 2"
I Barnehagefolk 3/2011 kunne vi lese Tone Digranes’ modige brev til politikerne hvor hun beskrev en tøff barnehagehverdag for både barn og ansatte
Mirsada Blazevic fra Høgskolen i Vestfold har skrevet en tankevekkende bacheloroppgave om likestillingsarbeid i barnehagen.
Likestillingsarbeidet i barnehagene i Kvinesdal viser at det er stor forskjell på hvordan personalet i barnehagen møter gutter og jenter – og mødre og fedre.
Er det fordi likestilling er et vanskelig tema at det jobbes så lite med dette i barnehagen?
Sluttrapport fra Handlingsplan for likestilling i barnehagene 2004–2007
Nina Rossholt har gjort en studie av litteratur om likestilling i barnehagen.
Arbeid med drama kan danne broer mellom barn og voksne og barn imellom
Følg debatten om boka "Førskolelæreren" og synet på menn i barnehagen her.
Likestilling handler om menneskesyn. Derfor er likestilt pedagogisk praksis en viktig del av Kanvas-barnehagenes tradisjon og fundament.