Les også
Sosial kompetanse er mer enn atferd
Barn kan lære seg en bestemt sosial atferd, men de er ikke sosialt kompetente før de har evne til å forstå andres tanker og følelser, og viser vilje til å handle på en positiv måte, sier professor Hans Vejleskov. Han har skrevet en bok om sosial kognisjon.
Les mer >>Det viktige uterommet
Uterommer har en enda større betydning som pedagogisk arena enn vi har antatt
Les mer >>Den deltakerstyrte lekens viktigste kjennetegn er åpenhet
Jeg bruker ikke begrepet fri lek fordi det på mange måter er misvisende. Der er ikke snakk om å være fri, men om et sted for å skape noe.
Les mer >>Den voksnes betydning for barns selvfølelse og selvbilde
Dette er en studentoppgave fra en førsteklassestudent som ser på sammenhengen mellom barns selvfølelse og samspillet mellom voksne og barn.
Les mer >>Barn vil gjerne leke med oss voksne
”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!
Les mer >>Følelsesskolen – alle artikler samlet
Å arbeide med følelser er en spennende utfordring. Her har vi samlet alle artiklene i følelsesskolen
Les mer >>