Barnehageforum - Om ledelse og klovneri

Har lederrollen mye til felles med det å være klovn?

«Hilde, du må være klovn», sa Lillebett til meg en gang i 1965. Vi var på gårdsplassen. Det var høst og det begynte å bli mørkt. Innerst på gårdsplassen var det en gruset plass, plassen var rund og der hadde vi vår manesje.

Vi leker sirkus, Lillebett er sirkusdirektør, hun kommer med tydelige instruksjoner til oss andre. Lillebett bestemmer. Anne får komme først og er hest. Så er det Grete sin tur, hun er en vakker linedanserinne. Til slutt er det min tur, i rød kjeledress og lyseblå vindlue.

«Hilde nå er det din tur, du er klovn.» Det er min tur og jeg vet jeg må prestere, publikum skal le, og jeg skal være morsom. Jeg skal glede og begeistre, og jeg skal dumme meg ut.

Som yngstemann fikk jeg ikke velge, jeg måtte være klovn. Om det var noe genetisk, eller om de bare trengte en klovn, er jeg usikker på. Jeg har siden ofte lurt på hvordan dette har formet meg, å være yngst og å måtte være klovn. Og kanskje er det nettopp klovn jeg er, fremdeles, for har ikke nettopp lederrollen mye til felles med det å være klovn?

Jeg er den som skal stå opp og begeistre på kommando, eller etter ønske? Den som skal behage styret, glede personalet, og spre glede og latter til voksne og barn i barnehagen. Foreldrene skal føle seg trygge, personalet skal bli sett. Jeg har sagt at vi skal ha det gøy på jobben hver dag.

Jeg vet at når jeg viser min usikkerhet, setter ord på den, eller forteller at jeg har dummet meg ut så gjør jeg de andre voksne trygge. (Når Hilde kan gjøre feil og innrømmer det glatt, da er det vel håp for en annen en også.) Ved å være klovn, med hele klovnens følelsesregister, skaper jeg rom for mine medarbeidere, det blir høyt under taket. Det blir plass til å gråte og le, spontane skøyerstreker, eller et smil i forbifarten, latterkrampe på personalmøtet, eller å møtes i sorg når en arbeidskollega er død. Når jeg møter deg med meg, kan du møte meg med deg, og i dette mellomrommet skapes vårt møte, vårt samarbeid, vår dialog.

Som gestaltterapeut tror jeg utvikling skjer når vi blir kjent med våre egne polariteter, motsetninger. Når jeg tør å erkjenne at jeg både kan være utspekulert og velmenende, slem og snill, ensom og sosial. Det er i spenningen mellom disse polaritetene det blir spennende. Når det er rom for hele meg, kan jeg kjenne på hva som bor i meg og bruke dette i min utvikling på jobben.

Klovnen rommer både sorg og glede, mislykkethet, latter og hardt arbeid. Og det er akkurat slik jeg ønsker at personalarbeid i barnehagen skal være: hardt arbeid, glede, spontanitet og tilstedeværelse.

Vi lærer gjennom sanseopplevelse, og først når jeg er helt til stede i opplevelsen kan jeg kjenne etter hva jeg har lært og hvor jeg har lært det. Mye kunnskap sitter i kroppen, eller i fantasien eller i magen. Slik verden oppfattes av deg er din sannhet din verden.

Min er kanskje annerledes. Derfor blir denne oppdagelsesreisen på hva som oppstår i mellom oss så spennende. «Send in the clown!» Så kommer jeg da, susende på avdelingsmøtet, personalmøte, planleggingsdagen, og da er min oppgave å begeistre, få alles øyne rettet mot meg og være årvåkent tilstede, for der i mellomrommet mellom oss oppstår nye tanker og ideer til en bedre barnehage og vi reiser av gårde sammen. «Ja kom alle sammen, bli med, til Eventyrland for å se!» Jeg gleder meg, blir du med?

«Hilde, du må være klovn», sa Lillebett til meg en gang i 1965. Vi var på gårdsplassen. Det var høst og det begynte å bli mørkt. Innerst på gårdsplassen var det en gruset plass, plassen var rund og der hadde vi vår manesje.

Hilde Vrangsagen er førskolelærer og daglig leder i Lia barnehage. Hun har videreutdanning i sosialpedagogikk, veiledningspedagogikk, skolefritidspedagogikk og voksenpedagogikk og er utdannet livsstyrketrener og gestaltterapeut.

Ledelse i en livskraftig organisasjon

Hva er en sterk og livskraftig organisasjon? Er virkelig utviklingspotensialet uendelig stort eller er det begrenset av rammene i organisasjonen?

Les mer >>

Lederen har ordet!

”Årøyhaugen – der alle stjerner får glitre” er en visjon helt etter mitt hjerte sier Bodil.

Les mer >>

Viktige spørsmål før endringsprosesser igangsettes

Hvilken visjon står bak endringene? Hvilke utfordringer vil vi møte? Denne artikkelen presenterer 11 fokusområder, som er avgjørende i ledelse og kommunikasjon av en organisasjon som skal gjennom endringsprosesser.

Les mer >>

Praksisrapport - lederpraksis

Praksis er (heldigvis) noe alle førskolelærer-studenter skal gjennom. Lederpraksis i tredje klasse kan være utfordrende.

Les mer >>

Fremtidens ledere må være faglige ledere

Det er mange som vil mene noe om barnehagens innhold og arbeidsmåter. Dette krever barnehageledere som er faglig sterke, mener professor Dion Sommer.

Les mer >>

Å lede innover

Idealet er ikke den heroiske, dirigerende lederen. Idealet er en leder som involverer, redigerer prosesser og distribuerer makt og ansvar.

Les mer >>

Lederen har ordet!

Jeg skulle gjerne hatt litt mer tid til å sette meg ned i fred og ro og reflektere rundt det vi jobber med

Les mer >>

Ledelse er også å være i opprør!

«Opprørets muskel er en god muskel», skriver forfatteren Torvald Steen. Han er ikke den eneste som peker på at opprør kan være en sunn og kreativ prosess som kan føre til forbedringer og nye muligheter.

Les mer >>

Lederrollen - trygghet i lederrollen del 2

For å være seg selv på sitt beste, må man ha en grunnleggende trygghet i den aktuelle situasjonen.

Les mer >>