Glemt passord
I denne hjemmeeksamen tar studenten for seg aspekter i forhold til kunstpedagogikk og barns spillerom. Hvordan forholder barn seg til intrumenter?
Det er ingen motsetning mellom realfag og kunstfag. Et prosjekt ved Akrobaten barnehage i Bergen viste at det tvert om kan være to sider av samme sak.
La deg inspirere av de flotte edderkoppene og lag edderkopper og edderkoppnett av garnrester
Peter Svenning er førskolelærer og musikkpedagog. Les hans tanker rundt trommespill og barn. NB: Han holder trommeworkshops i barnehager.
Her finner du noen gode råd for bidra til en hyggelig skogtur for alle.
Det å jobbe med musikkens grunnbegreper i barnehagen kan være en liten utfordring. Hvordan formidler du for eksempel dette med dynamikk?
Hverdagens språkarbeid
Bergen satser på språk
Å kartlegge språkmiljøet
To gode arbeidsmåter
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.
Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.
I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.
Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.
Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!
Har vi kommet dit at det faktisk har blitt for mye fokus på språk og språklæring i barnehagen?