Barnehageforum - 5 trinn for å skape stimulerende samspill på lekeplassen

Test ut hva som skjer når dere, som barnehagepersonale, bruker lekeplassen på en annen måte enn dere pleier.

Guiden kan hjelpe dere til å utnytte det pedagogiske potensialet til lekeplassen og skape konstruktive samspill med barna i lek, rutiner og aktiviteter på lekeplassen.

 

VErktøykassa 2021 - Bli abonnent du også!

 

 

1. Gå lekeplassens pedagogiske potensial etter i sømmene

Gjennomgå lekeplassen deres med kritiske, pedagogiske briller og vurder om lekeplassen understøtter allsidige leke- og aktivitetsmuligheter. Hva er for eksempel barnas muligheter for sanselek, fordypning eller rollelek? Har dere regler på lekeplassen som kan være en barriere for barnas samspill i lek og aktiviteter? Bidrar organiseringen av lekeplassen til å understøtte at barna kan leke fordypet uten å forstyrre hverandre unødig? Tenk over hva som er lekeplassens pedagogiske potensial og utfordringer.

 

 

2. Gå på oppdagelsesferd i barnas perspektiver på lekeplassen

Undersøk hva barna er spesielt opptatt av på lekeplassen. Hold for eksempel øye med hvordan barna beveger seg rundt på lekeplassen. Ved å gå på oppdagelsesferd i hvilke leker barna leker, hvor og sammen med hvem, blir det mulig å understøtte de lekene og aktivitetene som har betydning for barna, akkurat som det skaper utgangspunkt for å forandre de reglene, vanene og fysiske omgivelsene som ikke er formålstjenlige for barnas deltakelse på lekeplassen.

 

3. Rett søkelyset mot hvilke pedagogiske intensjoner dere har på lekeplassen

Tenk gjennom hvordan tiden på lekeplassen henger sammen med og understøtter den pedagogiske læreplanen dere jobber med. Tenk for eksempel gjennom hvordan dere kan skape rom for pedagogisk samspill og nærvær. Vær spesielt oppmerksom på barnas frie lek og grovmotoriske utfoldelse. Hent eventuelt gode erfaringer fra ganger da dere har klart å engasjere dere i lek og aktiviteter innendørs.

 

 

4. Organiser dere for bedre samspill på lekeplassen

Finn muligheter og barrierer i organiseringen og planleggingen deres. Hvilke roller har dere når dere er ute, og hvilke roller har dere inne? Tenk for eksempel gjennom hvordan dere kan fordele praktiske oppgaver på best mulig måte, slik at det også er rom for samspill med barna og engasjement i barnas lek.

 

5. Skap deltakelsesmuligheter for alle barn

Tenk gjennom om alle barn har mulighet til å delta i lek og samspill på lekeplassen, eller om dere kan hjelpe flere til å delta. Still for eksempel aktiviteter til rådighet, og sett i gang leker slik at de barna som har vansker med å inngå i den frie leken, får andre muligheter. Vurder også om dere kan være mer til stede i leken for å hjelpe flere barn til å engasjere seg i lek.

Guiden er kvalitetssikret av professor Ellen Beate Sandseter ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim.

 

Flere artikler innen Den viktige leken

Sett av rikelig med tid til barnas frie lek

I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.

Les mer >>

Den sårbare leken

Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?

Les mer >>

Dinoideer

Dinosaurer er noe som virkelig kan fasinere barn. Enkelte kan sitte i evigheter og lage lange fortellinger med figurene.

Les mer >>

Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær

Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.

Les mer >>

Lek og læring ingen motsetning

Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe

Les mer >>

Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?

Leken bygger lekestyrke – en personlig styrke som er en måte å forholde seg til virkeligheten på, og som vi kan bære med oss og benytte oss av gjennom hele livet!

Les mer >>

Bilen prioriteres foran barnas lekeareal

Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret

Les mer >>

Barn trenger lekekloke voksne

Noe av det aller viktigste i et godt barneliv er å få fordypet seg i lek

Les mer >>

Lekende inkludering

– Om lekens betydning for barn som strever med livet

Les mer >>