Glemt passord
Støping av lys hørte med til de mest nødvendige juleforberedelsene i gamle dager.
Hvem er det som fotograferer i din barnehage? Lar du barna slippe til?
Dette er del åtte i Øyvind Olsholts serie om filosofi i barnehagen. Den tar for seg fagområdet Antall, rom og form.
Her har Skotterudløkka barnehage tatt i bruk deler fra en gammel vaskemaskin som bålutstyr
I følge Rammeplanen skal barn møte arkitektur og bli kjent med tradisjoner innen bomiljø, byggekunst og håndverk, kulturlandskap og kulturminner i lokalmiljøet
Kryddersursild, pinnekjøtt, multekrem, sandkaker og kakemenn – det var noen av matrettene som ble laget og servert i Læringsverkstedet Julebygda barnehage før jul i fjor. Men barnehagen har fokus på tradisjonsmat hele året.
Hverdagens språkarbeid
Bergen satser på språk
Å kartlegge språkmiljøet
To gode arbeidsmåter
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.
Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.
I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.
Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.
Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!
Har vi kommet dit at det faktisk har blitt for mye fokus på språk og språklæring i barnehagen?