Glemt passord
Jeg tror det er lett å undervurdere hvor omfattende det er å ta barnas medvirkning på alvor, og jeg synes at diskusjonene er vanskelig å føre. Hva gjør barns medvirkning med meg som voksen?
Kan det være at vi noen ganger blander mestring med prestasjon? Kan dermed et for høyt fokus på mestring i barnehagen føre til prestasjonsangst?
Hele verden består av to ting: mennesker og gjenstander, og begge er avhengig av hverandre. Mennesker kan ikke leve uten gjenstander, og gjenstander betyr ingenting uten mennesker. I forming skjer en relasjon mellom mennesker og gjenstander, noe som gjør livet meningsfylt!
«Sett dere rundt bordet og vent til jeg kommer med maten.» «Bare vent litt her, så kommer jeg snart og vi kan gå ut og leke.» Høres det kjent ut?
En enkel ertesuppe, men husk bløtlegging av ertene over nattet
Livet på småbarnsavdelingen er intenst og rikt på følelser. Der er gråten en del av språket. Men hva gjør vi med de barna som ikke griner?
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
Mamma og pappa er viktigst for barn. Du som jobber i barnehage er en god nummer to.
Kjeld Rasmussen fra Dansk Pædagogisk Forum og Udviklingsforum skriver her om trygge og utrygge barn i barnehagen.
Overraskende mange barn sier at de ikke har det så bra i barnehagen
Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.
De minste barna trenger de beste pedagogene, mener stipendiat Nina Johannessen
Hva er primærkontaktsystemet i barnehagen? Hvilken hensikt har det? Hvor kommer begrepet fra? Hva betyr det? Hvordan gir det seg utslag i praksis?
De yngste barna trenger trygge rammer og ro, ikke flotte svømmebasseng og gymsaler, mener pedagogisk leder Henriette Oliversen
Hva er rollen til primærekontakten. Denne beskrivelsen er laget på bakgrunn av andre barnehager og egne erfaringer.
Følg debatten om boka "Førskolelæreren" og synet på menn i barnehagen her.