Glemt passord
Et ressurshefte for foreldre og personalet om samarbeid
Gutters deltakelse i lesing og andre språkaktiviteter er mindre enn jentenes, viser en studie fra Lesesenteret i Stavanger. Det må barnehagene ta konsekvensene av, mener doktorgradsstipendiat Elisabeth Brekke Stangeland.
Forskere fra ulike forskningsdisipliner deler Fröbels og FNs tanker om at lek i hovedsak bidrar til barns følelse av glede, tilfredsstillelse og lykke. Vi mener at dette er så sentrale elementer i en god barndom at de ikke kan overses.
Små og store feiringer skaper opplevelse av tilhørighet og engasjement i Nærsnes kystbarnehage.
Det er viktig at den første samtalen med foreldrene er godt planlagt. Her er noen punkter til et utgangspunkt
Livet på småbarnsavdelingen er intenst og rikt på følelser. Der er gråten en del av språket. Men hva gjør vi med de barna som ikke griner?
Mamma og pappa er viktigst for barn. Du som jobber i barnehage er en god nummer to.
Kjeld Rasmussen fra Dansk Pædagogisk Forum og Udviklingsforum skriver her om trygge og utrygge barn i barnehagen.
Overraskende mange barn sier at de ikke har det så bra i barnehagen
Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.
De minste barna trenger de beste pedagogene, mener stipendiat Nina Johannessen
Hva er primærkontaktsystemet i barnehagen? Hvilken hensikt har det? Hvor kommer begrepet fra? Hva betyr det? Hvordan gir det seg utslag i praksis?
De yngste barna trenger trygge rammer og ro, ikke flotte svømmebasseng og gymsaler, mener pedagogisk leder Henriette Oliversen
Hva er rollen til primærekontakten. Denne beskrivelsen er laget på bakgrunn av andre barnehager og egne erfaringer.
Følg debatten om boka "Førskolelæreren" og synet på menn i barnehagen her.