![](/data/pictures/ArticleImages/Innenfor og utenfor illustrasjon1000 (1).jpg)
![](/data/pictures/ArticleImages/Innenfor og utenfor illustrasjon1000 (1).jpg)
![](/data/pictures/ArticleImages/ukraina_1.jpg)
Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
![](/data/pictures/ArticleImages/snakkemedbarn1000.jpeg)
Snakke sammen - Bedre rustet til å ta de vanskelige samtalene
![](/data/pictures/ArticleImages/samtaler og samspill1000.jpeg)
«Tenknikker» for gode samtaler
![](/data/pictures/ArticleImages/wilma1000.jpeg)
Snakk med barna om døden
![](/data/pictures/ArticleImages/barnsomslaar1000.jpeg)
Hvordan håndtere barn som slår?
Det finnes ikke en ferdig oppskrift på hvordan man gir barn andre handlingsmuligheter enn å slå.
![](/data/pictures/ArticleImages/Verktøykassa.jpg)
ABC ved sosiale uhell
![](/data/pictures/ArticleImages/2556_Original.jpg)
Barns selvfølelse – og voksnes lederskap
Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?
![](/data/pictures/ArticleImages/samspill.jpeg)
Hvordan er samspillsmønsteret i din barnehage?
![](/data/pictures/ArticleImages/strand_1000.jpeg)
Går skyene på batteri?
![](/data/pictures/ArticleImages/tullogtoys850.jpg)
Ta barnas tull og tøys på alvor
![](/data/pictures/ArticleImages/5941_Original.jpg)
Regelrydding - Når det går av seg selv
Rutiner kan være bra – men ikke alltid. Når rutiner gror fast er det på tide å stille spørsmål.
![](/data/pictures/ArticleImages/6073_Original.jpg)
Språkløyper som viser vei
![](/data/pictures/ArticleImages/6061_Original.jpg)
Det du treng no
![](/data/pictures/ArticleImages/6017_Original.jpeg)
Barnehagen kan bryte de negative mønstrene
![](/data/pictures/ArticleImages/6013_Original.jpg)
Trygge barn – trygge voksne – et lederansvar
![](/data/pictures/ArticleImages/5930_Original.jpeg)
Bok: Vennskap
![](/data/pictures/ArticleImages/5963_Original.jpg)
Meningsfulle samtaler
![](/data/pictures/ArticleImages/5917_Original.jpeg)
Ta gråten på alvor
Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?
![](/data/pictures/ArticleImages/5931_Original.jpeg)
Slik ivaretar du sinte barn
Selv om sinne er en naturlig følelse, kan sinnet ta overhånd og bli et problem for noen barn.
![](/data/pictures/ArticleImages/5939_Original.jpg)
Tull og tøys har en verdi
Små barn fascineres av tull og tøys. Hva kan vi lære av det? spør Ninni Sandvik.
![](/data/pictures/ArticleImages/5938_Original.jpg)
Samarbeidsavtale og forventninger
![](/data/pictures/ArticleImages/5928_Original.jpg)
Sov så godt…
![](/data/pictures/ArticleImages/5926_Original.jpeg)
HA MEDFØLELSE MED DEG SELV
![](/data/pictures/ArticleImages/5918_Original.jpeg)
Guide: Slik møter du gråten
![](/data/pictures/ArticleImages/5916_Original.jpeg)
Mangler vi et språk for å snakke om gråt?
![](/data/pictures/ArticleImages/5912_Original.jpeg)
Hva er omsorg i praksis?
![](/data/pictures/ArticleImages/5911_Original.jpeg)
Hvordan lærer man barn å si unnskyld – og å mene det?
Hvordan kan vi som voksne lære barn å ta ansvar for sine handlinger og si unnskyld?
![](/data/pictures/ArticleImages/5910_Original.jpeg)
«Si unnskyld til Anna!»
Tre tips til deg som vil lære barn å ta ansvar og be om unnskyldning
![](/data/pictures/ArticleImages/5903_Original.jpeg)
Konflikter mellom barn
![](/data/pictures/ArticleImages/5894_Original.jpeg)
– Språkaktiviteter må fenge guttene også
![](/data/pictures/ArticleImages/5865_Original.jpeg)
Prøver ut ny tilvenningsmodell
Tilvenningsperioden i barnehagen
![](/data/pictures/ArticleImages/5878_Original.jpeg)
Samtale som veiledning i livet
![](/data/pictures/ArticleImages/5877_Original.jpeg)
Ja, vi elsker livsgleden i leken!
![](/data/pictures/ArticleImages/3833_Original.jpeg)
Venn, lekekamerat, bestekompis – eller en trussel?
![](/data/pictures/ArticleImages/2767_Original.jpg)
Gode relasjoner starter med de voksne
![](/data/pictures/ArticleImages/831_Original.jpg)
Barn som biter barn
![](/data/pictures/ArticleImages/3804_Original.jpeg)
Diskriminering av og gjennom kropp
![](/data/pictures/ArticleImages/1778_Original.jpeg)
Referat fra et møte
Fire barn ble invitert til et møte om å være ny i barnehagen.
![](/data/pictures/ArticleImages/2777_Original.jpeg)
Gode barnehagelærere skaper gode relasjoner
![](/data/pictures/ArticleImages/hvordankan_470.jpg)
Hvordan kan mobbing forstås?
![](/data/pictures/ArticleImages/2783_Original.jpeg)
Den voksne har 100 prosent ansvar for relasjonen med barn
![](/data/pictures/ArticleImages/2596_Original.jpg)
Handlingsplan økte bevisstheten rundt mobbing
![](/data/pictures/ArticleImages/2776_Original.jpg)
Følelser i barnehagepraksis
![](/data/pictures/ArticleImages/2747_Original.jpg)
Venting i garderoben
![](/data/pictures/ArticleImages/2738_Original.jpg)
Tidlig innsats – lekende innsats
![](/data/pictures/ArticleImages/2735_Original.jpg)
Personlige utfordringer i samtale med barn
![](/data/pictures/ArticleImages/2725_Original.jpg)
Hvordan fremme medvirkning i barnehagen?
![](/data/pictures/ArticleImages/2431_Original.jpg)
Demokratisk versus skremselspedagogikk
Det skal ikke være en vinner og en taper i en konflikt mellom et barn og en voksen
![](/data/pictures/ArticleImages/2719_Original.jpg)
Samlingsstunden – fra kjedelig til magisk
"Kjedelig!" "Vi må sitte stille på benken i garderoben, selv om vi ikke vil det!"
![](/data/pictures/ArticleImages/2689_Original.jpg)
Den livsviktige tryggheten
![](/data/pictures/ArticleImages/2698_Original.jpg)
Foreldreaktiv tilvenning i Lørenskog
Fire barnehager i Lørenskog prøver ut en ny modell for tilvenning.
![](/data/pictures/ArticleImages/2678_Original.jpg)
Erting kan være smertefullt
Erting blant barn er et problem i barnehager, viser en dansk undersøkelse.
![](/data/pictures/ArticleImages/2673_Original.jpg)
Tingenes stillstand
![](/data/pictures/ArticleImages/2618_Original.jpg)
Metodisk refleksjon – er det viktig?
Å bruke refleksjon metodisk innebærer å gå i dybden på ulik tematikk
![](/data/pictures/ArticleImages/2620_Original.jpg)
La mæ få klar det sjøl!
![](/data/pictures/ArticleImages/2581_Original.jpg)
Mobbing i barnehagen (fub)
Et hefte om mobbing utgitt av foreldreutvalget for barnehager
![](/data/pictures/ArticleImages/2558_Original.jpg)
Lekende leseglede
Alle vet at man kan lese en bok. Men kan man også leke en bok?
![](/data/pictures/ArticleImages/2557_Original.jpg)
Farvel til lydighetskulturen
Angst hos barn og unge
![](/data/pictures/ArticleImages/2545_Original.jpg)
Husker du første dag i ny jobb?
Hvor spent du var og ikke minst hvor sliten du var da du gikk hjem
![](/data/pictures/ArticleImages/2515_Original.jpg)
Barnets egen skygge
Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykt
![](/data/pictures/ArticleImages/2473_Original.jpg)
Barns trivsel og medvirkning i barnehagen
![](/data/pictures/ArticleImages/2466_Original.jpg)
Verktøy for å lære tegn til tale
![](/data/pictures/ArticleImages/2296_Original.jpg)
Men - dette er vel ikke noe å grine for!
Kan vi som voksne definere hva som er leit og hvor lenge det er ok å gråte når en har slått seg?
![](/data/pictures/ArticleImages/2435_Original.jpg)
Utfordringer i foreldresamarbeidet
"Du må si til mamma at det ikke er lov til å ha med Pizza i matboksen"
![](/data/pictures/ArticleImages/2434_Original.jpg)
Har du tillit?
Har du tillit – ikke til Jens eller Erna – men hos barna du jobber med?
![](/data/pictures/ArticleImages/2395_Original.jpg)
Samtale som demokrati
![](/data/pictures/ArticleImages/hverdagen_470.jpg)
Om å være bevisst på hverdagen
![](/data/pictures/ArticleImages/bleier_470.jpg)
Barn og integritet – del 2
![](/data/pictures/ArticleImages/bleier_470.jpg)
Barn og integritet – del 1
![](/data/pictures/ArticleImages/dimitri_kjeft.jpg)
Mellom kjeft og kjærlighet del 2
Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?
![](/data/pictures/ArticleImages/dimitri_kjeft.jpg)
Mellom kjeft og kjærlighet del 1
Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?
![](/data/pictures/ArticleImages/sverd_470.jpg)
Om aktive barn
Gutten løp rundt med et lekesverd, mens han roper og skriker
![](/data/pictures/ArticleImages/stimulering.jpg)
Stimulering og glede
![](/data/pictures/ArticleImages/voksne_470.jpg)
Voksne med god og relevant utdanning
![](/data/pictures/ArticleImages/synger_470.jpg)
Det sanglige samspillet
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?
![](/data/pictures/ArticleImages/ettaaringen_470.jpg)
Voksenpersoner med god omsorgsevne
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?
![](/data/pictures/ArticleImages/graat_470.jpg)
Ulik gråt har ulik verdi
![](/data/pictures/ArticleImages/vaage_ny.jpg)
Suksess med rene jente- og gutteavdelinger
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre
![](/data/pictures/ArticleImages/lp_470.jpg)
LP-modellen har gitt barnehagen et løft!
Økt profesjonalitet og mer fornøyde barn og voksne er resultatet av arbeidet med LP- metoden
![](/data/pictures/ArticleImages/voksenstyrt.jpg)
Voksenstyrt frilek?
"Næimen, er det en løve her?» spør jeg, men får bare knurring til svar."
![](/data/pictures/ArticleImages/sittepaagangen.jpg)
Sendt på gangen
![](/data/pictures/ArticleImages/hvemharbæsja.jpg)
Hvem har bæsja?
![](/data/pictures/ArticleImages/sittevedsiden_470.jpg)
Nå kan du sitte ved siden av meg resten av dagen!
Det er ikke greit å slå eller stikke de andre, og dette veit du
![](/data/pictures/ArticleImages/nervene_470.jpg)
Han går oss på nervene!
![](/data/pictures/ArticleImages/gutterogjenter_470.jpg)
Gutter og jenter blir forskjellsbehandlet
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft
![](/data/pictures/ArticleImages/ikkebryr_470.jpg)
Samtalemetodikk del 3: Når foreldre ikke bryr seg om sitt barn
“Hva skal man gjøre når foreldrene ikke bryr seg om sitt barn?”
![](/data/pictures/ArticleImages/impulskontroll_470.jpg)
Følelsesskolen: Flere verktøy til impulskontroll
Her får du noen tips om hvordan du kan arbeide med barn som sliter med dårlig impulskontroll
![](/data/pictures/ArticleImages/impuls_470.jpg)
Følelsesskolen: Impulskontroll
![](/data/pictures/ArticleImages/psykisk_470.jpg)
Mange småbarn får psykiske lidelser
Ingen klare kjønnsforskjeller på psykiske vansker hos små barn
![](/data/pictures/ArticleImages/alle_470.jpg)
Sånn kan du bruke EQ-dukkene
![](/data/pictures/ArticleImages/humorbeings.jpg)
Humor being's
I denne fordypningsoppgaven er det humor blant de yngste barna som er tema.
![](/data/pictures/ArticleImages/bertibae.jpg)
Relasjonsarbeid – en grunnmur i barnehagen
![](/data/pictures/ArticleImages/folelse_470.jpg)
Følelsesskolen – alle artikler samlet
Å arbeide med følelser er en spennende utfordring. Her har vi samlet alle artiklene i følelsesskolen
![](/data/pictures/ArticleImages/sintok.jpg)
Barn som utfordrer
Den typiske konflikten mellom barn og voksne oppleves gjerne som en styrkeprøve
![](/data/pictures/ArticleImages/stillhet1_470.jpg)
Truende stillhet
Under en LØFT- veiledning møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg
![](/data/pictures/ArticleImages/sint3.jpg)
Han blir så sint
![](/data/pictures/ArticleImages/Agnes_Bjelkerud_main.jpg)
Å se etter noe nytt: Om vennskap og å skape sammen
![](/data/pictures/ArticleImages/lykke_470.jpg)
Lykke
![](/data/pictures/ArticleImages/kommunikajson_470.jpg)
Samtalemetodikk del 2: Lojalitetskonflikter og metabudskap
Barn merker fort hvis det finnes et underliggende budskap, selv når det ikke uttalles
![](/data/pictures/ArticleImages/CecileBrandt_main.jpg)
Å lese om forelskelse
![](/data/pictures/ArticleImages/SOB_8_main.jpg)
Snakk om bildet 8 - Å få være med
![](/data/pictures/ArticleImages/Marianne_main.jpg)
Prisbelønnet bacheloroppgave
![](/data/pictures/ArticleImages/SOB_4_main.jpg)
Snakk om bildet 4 - Samlingsstund
![](/data/pictures/ArticleImages/skam.jpg)
Følelsesskolen del 8: Skam
Her fortsetter følelsesskolen, denne gangen handler det om skam
![](/data/pictures/ArticleImages/Merete Mortensen_main.jpg)
Den usynlige omsorgen
I denne artikkelen skildrer Merete Mortensen omsorgen mellom de yngste barna i barnehagen.
![](/data/pictures/ArticleImages/Gutter_main.jpg)
Personalet i barnehagen snakker mest med gutter
![](/data/pictures/ArticleImages/Nina Rossholt_main.jpg)
Å medvirke gjennom kroppen
![](/data/pictures/ArticleImages/sees_470.jpg)
Barn skal sees og høres
![](/data/pictures/ArticleImages/pd_470.jpg)
Kommunikasjon er også pedagogikk
Hvilke verdier kommuniserer vi til barna – og på hvilken måte?
![](/data/pictures/ArticleImages/solveig_470.jpg)
Likeverd er noe vi gjør
Likeverd mellom barn og voksne er et ideal som barnehagen bør ha.
![](/data/pictures/ArticleImages/sur2_470.jpg)
Følelsesskolen – flere øvelser til følelsen Sur
Sur er en komplisert, litt forbudt og ikke spesielt sosialt gangbar følelse
![](/data/pictures/ArticleImages/sur_470.jpg)
Følelsesskolen del 7 - Sur
![](/data/pictures/ArticleImages/Rödhöksgatan_470_1.jpg)
Pedagogisk dokumentasjon – en hjørnestein i virksomheten
Pedagogisk dokumentasjon er en viktig del av hverdagen for denne barnehagen
![](/data/pictures/ArticleImages/rolig_470.jpg)
Følelsesskolen del 6 – Ro
![](/data/pictures/ArticleImages/redd2_470.jpg)
Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen Redd
Morsomme leker og øvelser for å bli kjent med redselen og usikkerheten hos seg selv
![](/data/pictures/ArticleImages/sint2_470.jpg)
Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen sint
I denne artikkelen gir Maria-Pia Gottberg deg mange konkrete øvelser for følelsen sint.
![](/data/pictures/ArticleImages/leiseg_470.jpg)
Følelsesskolen flere verktøy til følelsen lei seg
![](/data/pictures/ArticleImages/leiseg_450.jpg)
Lei seg – følelsesskolen del 5
Denne gang er det følelsen "lei seg" det handler om i følelsesskolen
![](/data/pictures/ArticleImages/glad2_450.jpg)
Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen Glad
Denne gangen handler følelsesskolen om hvordan du kan arbeide med følelsen Glad
![](/data/pictures/ArticleImages/glad4_470.jpg)
Glad - følelsesskolen del 4
Hvordan arbeide med følelser i barnehagen? Denne artikkelen tar for seg følelsen glad.
![](/data/pictures/ArticleImages/redd_470.jpg)
Redd - Følelsesskolen del 3
Denne gang er det følelsen Redd som blir presentert i Følelsesskolen
![](/data/pictures/ArticleImages/sint4.jpg)
Sint - Følelsesskolen del 2
Her kommer del 2 i vår serie kalt Følelsesskolen. Hvordan jobbe med følelsen sint?
![](/data/pictures/ArticleImages/komet.jpg)
KOMET i barnehagen
Komet er et svensk program for å forbedre kommunikasjonen mellom barn og voksne
![](/data/pictures/ArticleImages/barn_subjekt.jpg)
Hva betyr ”det tredje” for barnet som subjekt?
Om betydningen av å diskutere barnehagens faglige innhold og etiske forankring.
![](/data/pictures/ArticleImages/omsorg_470.jpg)
Skitne barn blir oversett i barnehagen
Skitne barn med irriterende foreldre får mindre omsorg og mer kjeft en andre
![](/data/pictures/ArticleImages/Snakk om de minste_main.jpg)
Snakk om de minste!
Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.
![](/data/pictures/ArticleImages/graat_470.jpg)
Hvorfor så redd for gråt
Jeg forundres over hvordan vi voksne møter gråten i barnehagen sier Inger Fochsen Ellestad
![](/data/pictures/ArticleImages/spise_470.jpg)
Innlært hjelpeløshet? - La de minste klare det selv
![](/data/pictures/ArticleImages/holde_470.jpg)
Et trøste og bære yrke
![](/data/pictures/ArticleImages/snill_470.jpg)
Snill gutt sover hele natten
Hvordan kommuniserer vi med sårbare barn? En artikkel til refleksjon
![](/data/pictures/ArticleImages/vennskap_470.jpg)
Små barns vennskap
Respekter og støtt alle ulike former for vennskapsrelasjoner som finnes mellom barn.
![](/data/pictures/ArticleImages/kjeft_470.jpg)
Kjeft i barnehagen
![](/data/pictures/ArticleImages/party.jpg)
Kan vi snakke med barn om alt?
Et lite stykke kvalitet
Kvalitet i barnehagen kan rett og slett handle om de nære ting...
![](/data/pictures/ArticleImages/pramling_2_main.jpg)
Delaktighet som form och innebörd
LØFT for en urolig gutt
Stille barn som sliter
En venn er viktigst
![](/data/pictures/ArticleImages/anerkjennelse_main.jpg)
Anerkjennende relasjonar
![](/data/pictures/ArticleImages/mobbing2.jpg)
Mobbing - hva er det?
Knip barn på fersken!
Primærkontaktsystemet i barnehagen
Kommunikasjon med barn under tre år
Den voksnes betydning for barns selvfølelse og selvbilde
Samspill og kommunikasjon - Studentoppgave
Samspill, samspill - alltid samspill
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
Engasjert kommunikasjon
Gutten er Supermanns far
Barnehagevettregler
![](/data/pictures/ArticleImages/baseteater.jpg)
Sosial utvikling – en oversikt
![](/data/pictures/ArticleImages/fingre850.jpeg)
Sangleker
Barneperspektivet på kvalitet i barnehagen
Alle med i Eigersund
Den gode barnehagen og foreldresamarbeid
I hvor stor grad vektlegger førskolelærere samarbeidet med foreldrene?
Sosial kompetanse er mer enn atferd
Innføring i marte meo-metoden
Mange barnehager sverger til Marte Meos metoder. Her får du en kort innføring i metoden
Kjefting - like skadelig som å slå barn
Observasjon og kjefteprosjektet
Skal barna straffes?
Er det greit å gi barn straff? Evenshaug drøfter denne problemstillingen i denne artikkelen