.jpg)
.jpg)

Tema - vennskap

Barn som vil bestemme i leken

Vennskap til besvær?

Vennskap vokser fram av trygghet

Får jeg være med i leken?

Når leken ikke fungerer
Når leken ikke fungerer er det avgjørende at vi voksne er aktivt til stede i og rundt barnas lek.

Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen?
Vi kan da ikke slutte å snakke om vennskap – vennskap som er så viktig for barn?

Gutt plagsom, gutt voldsom – Med rett til å leke

Det lekende læringslivet

5 trinn for å skape stimulerende samspill på lekeplassen
.jpg)
Hva gjør du når barna leker?
.jpg)
Hurra for leken!

Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer

«Wow! Her vil jeg leke!»

Unna vei, her kommer jeg!

Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.

Stor forskjell på lek og voksenstyrt aktivitet

Hva gjør du når barna leker?
For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter.

Lek er viktig nettopp fordi barn er opptatt av å leke
Digitalt barneblikk på naturen

Kan drakar få barnehageplass?
.jpeg)
Lek – som jakt på passe store overraskelser
Dagsplan for familien

Uterommet - En utendørs teksurtur

Sett av rikelig med tid til barnas frie lek

Sånn snakker ekspertene om lek

Den deltakerstyrte lekens viktigste kjennetegn er åpenhet

Leken er kjennetegnet ved selvbestemmelse

Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?

Sånn kan du hjelpe leken videre
Leken har en verdi i seg selv og skal være en gjennomgående del av barnehagenes tilbud i Danmark.

Eksperimentell lek

Barn trenger lekekloke voksne
Noe av det aller viktigste i et godt barneliv er å få fordypet seg i lek

Et godt lekeklima forebygger mobbing
Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.

Løp og lek

Det viktigste er å få leke - lek og læring

Barnehager laget lekutstilling
Seks barnehager i Ålesund hadde stor suksess da de laget aktiv lekutstilling.

Hvordan inspirere til rollelek?
God rollelek kommer ikke av seg selv. Barn trenger inspirasjon, materialer og lekekloke voksne.

Det kommunikasjonsteoretiske perspektivet på lek

Postmoderne teorier på lek

Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.

De psykodynamiske teoriene

Det sosiokulturelle perspektivet på lek

Det viktigste er å få leke – egne lekminner
Er det noe du godt kunne tenke deg å leke som du ikke har prøvd ennå?

Det utviklingspsykologiske perspektivet på lek

Barn som ikke leker er voksnes ansvar

Kognitive teorier om lek
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek

Vi må våge å satse på leken
Vi vet hvor stor betydning leken har i barns liv, likevel blir barns lek stemoderlig behandlet

Foreldre for lek

Bilen prioriteres foran barnas lekeareal
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret

Det viktigste er å få leke

Her lever rolleleken!

Sandkassa: Fra ørken til oase
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.

Sandkassa: Idyll og maktmisbruk

Den frie leken finnes ikke

Den sårbare leken
Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?

Hvor ble det av leken?
Hvor ble det av leken spør Margaretha Öhman i sin nye bok "Det viktigste er å få leke"

Lek og læring ingen motsetning

Bli med i leken!

Kroppslig aktiv lek i barnehagen –spørreundersøkelse.

Med plikt til å leke?

Hva er det viktigste dere gjør for å gi leken gode vilkår?

Utfordrer synet på lek
Er lek blitt redusert til et pedagogisk redskap for barns læring?

Fra ekskludering til inkludering i lek
For de aller fleste barn betyr barnehagen venner, lek og fellesskap.

Lek på barnas premisser?
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.

Leken fødes på stellebordet

Samspill for lek og læring
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?

Strategier for å verne om og utvikle leken
Peterson barnehage i Moss har utviklet noen strategier for å berike og ivareta leken i barnehagen

Seksuell lek og foreldresamarbeid
.jpeg)
Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.

En helhetspedagogisk forståelse av lek
.jpeg)
Om lek, opplevelse og læring
.jpeg)
Kort om leketeorier
Her finner du kort og forståelig om ulike teoretikeres syn på barns lek.