![](/data/pictures/ArticleImages/leken.jpeg)
![](/data/pictures/ArticleImages/leken.jpeg)
![](/data/pictures/ArticleImages/arv850.jpeg)
Man arver ikke sine foreldres problemer!
![](/data/pictures/ArticleImages/testbildebf.png)
Sånn kan du hjelpe leken videre
Leken har en verdi i seg selv og skal være en gjennomgående del av barnehagenes tilbud i Danmark.
![](/data/pictures/ArticleImages/6048_Original.jpeg)
Tidlig innsats i praksis
![](/data/pictures/ArticleImages/5950_Original.jpeg)
Vi må bruke vår nye kunnskap om små barns hjerner
![](/data/pictures/ArticleImages/5927_Original.jpg)
Også de yngste barna er kompetente
![](/data/pictures/ArticleImages/5914_Original.jpg)
Barns seksuelle helse og barnehagens ansvar
![](/data/pictures/ArticleImages/5923_Original.jpeg)
Rom for de yngste
![](/data/pictures/ArticleImages/5922_Original.jpeg)
De små, men viktige øyeblikkene
![](/data/pictures/ArticleImages/2741_Original.jpg)
Språkstimulering: Vi må snakke mer med barna
![](/data/pictures/ArticleImages/3834_Original.jpg)
PISA forandret norsk skole – står barnehagen for tur?
![](/data/pictures/ArticleImages/2738_Original.jpg)
Tidlig innsats – lekende innsats
![](/data/pictures/ArticleImages/2659_Original.jpg)
Kognitive teorier om lek
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
![](/data/pictures/ArticleImages/2671_Original.jpg)
Tidlig innsats forebygger atferdsvansker
En barnehage med dårlig struktur, orden og innhold, kan bidra til atferdsvansker hos førskolebarn
![](/data/pictures/ArticleImages/2644_Original.jpg)
Bilen prioriteres foran barnas lekeareal
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret
![](/data/pictures/ArticleImages/2264_Original.jpg)
Samlingsstunden ut fra Vygotskijs perspektiv
Hvordan skal man finne en god balanse mellom lek og læring i samlingsstunden?
![](/data/pictures/ArticleImages/2541_Original.jpg)
Bedre rustet til skolestart
![](/data/pictures/ArticleImages/2547_Original.jpg)
Økt fokus på læring er feilslått
Dion Sommer har gjennomført nærstudier av forskning på tidlig innsats
![](/data/pictures/ArticleImages/2543_Original.jpg)
Bedre vilkår for språkutvikling i naturen
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen
![](/data/pictures/ArticleImages/2290_Original.jpg)
LEK, LÆRING OG KREATIVITET
![](/data/pictures/ArticleImages/kreativitet_470.jpg)
Kreativitet er ikke en evne
Når vi får en ide eller er kreative, hva er det egentlig som skjer?
![](/data/pictures/ArticleImages/overatktivitet_470.jpg)
Oppmerksomhetsproblemer og overaktivitet
![](/data/pictures/ArticleImages/100_forside_470.jpg)
Dukkelek og legolek i samme rom?
![](/data/pictures/ArticleImages/reggiotrond_470.jpg)
Reggio Emilia på trøndersk
![](/data/pictures/ArticleImages/SOB_2_main.jpg)
Snakk om bildet 2 - Speil, speil...
I denne bildeserien vises en situasjon som danner et godt grunnlag for en diskusjon om etikk.
![](/data/pictures/ArticleImages/SOB_1_main.jpg)
Snakk om bildet 1: Frykt og fryd!
I denne oppgaveserien tar vi for oss fotografier fra ulike situasjoner i barnehagelivet.
![](/data/pictures/ArticleImages/adopsjon_470.jpg)
Adopterte barn i barnehagen
Dette er et temahefte som handler om møtet mellom utenlandsadopterte barn og barnehagen
![](/data/pictures/ArticleImages/utviklingsped_pramling.jpg)
Utviklingspedagogikk i praksis
![](/data/pictures/ArticleImages/alva_vetnoe.jpg)
Alva og de andre vet noe
![](/data/pictures/ArticleImages/new.jpg)
Ny forskning fra New Zealand
Te Whãriki ser på barns læring som en holistisk og integrert prosess. Barn er aktivt lærende.
![](/data/pictures/ArticleImages/barns_470.jpg)
Barn tenker annerledes enn oss voksne
Barns sosiale verden er oftest utviklet før de møter mer formelle matematiske problemer.
![](/data/pictures/ArticleImages/sans.jpg)
Barns rett til utvikling
Her finner du en skjematisk oversikt over et mulig utviklingsforløp på ulike områder i ulike aldere.
Norsk barneoppdragelse i 1990-årene - De fleste vil ha lydige, veloppdragne og ansvarsfulle barn
Velkommen til familieforum i Stavanger
Barns utvikling - Ettåringen
Fonologiske strategier
Hva er bakgrunnen for småbarns babyspråk? Er det riktig av voksne å svare med babyspråk?