


Man arver ikke sine foreldres problemer!

Sånn kan du hjelpe leken videre
Leken har en verdi i seg selv og skal være en gjennomgående del av barnehagenes tilbud i Danmark.

Tidlig innsats i praksis

Vi må bruke vår nye kunnskap om små barns hjerner

Også de yngste barna er kompetente

Barns seksuelle helse og barnehagens ansvar

Rom for de yngste

De små, men viktige øyeblikkene

Språkstimulering: Vi må snakke mer med barna

PISA forandret norsk skole – står barnehagen for tur?

Tidlig innsats – lekende innsats

Kognitive teorier om lek
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek

Tidlig innsats forebygger atferdsvansker
En barnehage med dårlig struktur, orden og innhold, kan bidra til atferdsvansker hos førskolebarn

Bilen prioriteres foran barnas lekeareal
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret

Samlingsstunden ut fra Vygotskijs perspektiv
Hvordan skal man finne en god balanse mellom lek og læring i samlingsstunden?

Bedre rustet til skolestart

Økt fokus på læring er feilslått
Dion Sommer har gjennomført nærstudier av forskning på tidlig innsats

Bedre vilkår for språkutvikling i naturen
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen

LEK, LÆRING OG KREATIVITET

Kreativitet er ikke en evne
Når vi får en ide eller er kreative, hva er det egentlig som skjer?

Oppmerksomhetsproblemer og overaktivitet

Dukkelek og legolek i samme rom?

Reggio Emilia på trøndersk

Snakk om bildet 2 - Speil, speil...
I denne bildeserien vises en situasjon som danner et godt grunnlag for en diskusjon om etikk.

Snakk om bildet 1: Frykt og fryd!
I denne oppgaveserien tar vi for oss fotografier fra ulike situasjoner i barnehagelivet.

Adopterte barn i barnehagen
Dette er et temahefte som handler om møtet mellom utenlandsadopterte barn og barnehagen

Utviklingspedagogikk i praksis

Alva og de andre vet noe

Ny forskning fra New Zealand
Te Whãriki ser på barns læring som en holistisk og integrert prosess. Barn er aktivt lærende.

Barn tenker annerledes enn oss voksne
Barns sosiale verden er oftest utviklet før de møter mer formelle matematiske problemer.

Barns rett til utvikling
Her finner du en skjematisk oversikt over et mulig utviklingsforløp på ulike områder i ulike aldere.
Norsk barneoppdragelse i 1990-årene - De fleste vil ha lydige, veloppdragne og ansvarsfulle barn
Velkommen til familieforum i Stavanger
Barns utvikling - Ettåringen
Fonologiske strategier
Hva er bakgrunnen for småbarns babyspråk? Er det riktig av voksne å svare med babyspråk?