Språk

fjrigjwwe9r5utBFPeriod:WelcomeText
Hvordan lærer barn språk? Og hva kan dere gjøre i barnehagen for å tilrettelegge på en god måte for språkstimulering?


Hverdagssamtalene – en viktig arena for barns læring

Hva slags type spørsmål stiller vi mest av i barnehagen?

Det er dette som er verden!

Barnehagen vår er en liten verden befolket av små og store mennesker.

Barnehagen er grunnmuren i barns utdanning

Er innholdet i barnehagen endret at etter at barnehagen ble en del av utdanningsforløpet?

Samtalene i barnehagen

Hvordan støtte de yngste barnas deltakelse i samtaler?

Hvordan lærer barn språk?

- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?

Språkarbeid i barnehagen IIII

To gode arbeidsmåter

Språkarbeid i barnehagen III

Å kartlegge språkmiljøet

Hva er godt språkarbeid for de yngste?

Å kjøpe bildekort som viser enkeltgjenstander, i den tro at barna utvikler gode begreper, er fåfengt.

Språkarbeid i barnehagen II

Bergen satser på språk

Språkarbeid i barnehagen I

Hverdagens språkarbeid

Språkstimulering på villspor

Å lære språk handler om mer enn å ha ordene på plass

Har Fredrikstad kommune glemt førstespråkets betydning?

Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre

Spennende å lage språkesker selv

I mange barnehager blir det brukt språkesker i det tilrettelagte arbeidet med språkstimulering

Barneboka og språket

Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.

Omfattende debatt om språkkartlegging

Med bakgrunn i Stortingsmelding 41, har det oppstått en omfattende debatt om språkkartlegging i barnehagen

Kultur for lesing

Kultur for lesing i barnehagen handler for mange av oss om hvordan lesing er tatt opp som tema i planer som gjelder for barnehagen.

Norsk språktrening for minoritetsspråklige 4 og 5 åringer

Denne rapporten fra tidligere Bjerke bydel i Oslo inneholder mye nyttig i forhold til arbeidet med norsktrening for tospråklige barn.

Lag lydbok med barna

En både lærerik og spennende aktivitet som kan utvikle seg i mange retninger. Strålende språkstimulering og engasjerte barn får du med på kjøpet

Hvilke utfordringer kan barn med spesifikke språkvansker få i rollelek?

Dette er en høyst interessant oppgave om sammenhengen mellom språkvansker og rollelek.

Barnesanger

Her presenterer vi noen sanger som du kjenner og noen som du kanskje ikke kjenner

Språksprell - metodiske språkleker for 4–6-åringer

Dette er et utdrag fra Språksprellpermen som mange barnehager har tatt i bruk

Språk- og begrepsutvikling gjennom hverdagsaktiviteter

Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.

Karlstadmodellen – språktreningsmodell for barn og unge med store språkvansker

Karlstadmodellen er en språktreningsmodell for barn og unge med store språkvansker. Her finner du en innføring.

Den magiske språkposen

Denne artikkelen er skrevet av Marie-Louise Nyberg. Hun har arbeidet med innvandrerbarn i 16 år, og reiser rundt for å forelese om sine arbeidsmetoder

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »