
Hva er egentlig dokumentasjon og hva skal den brukes til? Hva kan vi dokumentere, hva skal vi dokumentere, hva skal vi ikke dokumentere? Hvorfor skal vi dokumentere arbeidet?


Pedagogisk dokumentasjon har aldri vært viktigere!

Nytt verktøy: Pedagogisk dokumentasjon

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon
Artikkel serie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 4 – Sammenfattende refleksjoner

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon
Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring

Å se sammen med barn
Pedagogisk dokumentasjon – Kommunikasjon, språk og tekst
Å fange læringen
Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene
Hva er pedagogisk dokumentasjon?
Observasjonsskjema - lekekategorier
Har du oversikt over hvem som leker med hvem og hva de leker? Er det noen som kun leker alene?
Observasjonsskjema - Aktivitetsskjema og bearbeiding av aktivitetsskjema
Dette skjemaet er et godt verktøy for å kartlegge de ulike aktivitetene på avdelingen.
Observasjon som nyansatt - daglige inntrykk
Observasjonsskjema - ressursanalyse
Bruk ressursanalyse til å få en bedre oversikt over det enkelte barns ressurser.
Observasjon - Statusskjema
Kartlegging av barnehagens som organisasjon

Vurderingsområder
Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?
Alle med i Eigersund

Vurdering i hverdagen
Observasjon og kjefteprosjektet
Observasjon - sosiogram og sosiomatrise
Denne metoden blir brukt til å kartlegge hvem hvert barn foretrekker av de andre barna.
Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer
Observasjonsskjema – barns samarbeid under frilek
Observasjon – løpende protokoll
Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.
Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter
Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen