Pedagogisk dokumentasjon

fjrigjwwe9r5utBFPeriod:WelcomeText
Hva er egentlig dokumentasjon og hva skal den brukes til? Hva kan vi dokumentere, hva skal vi dokumentere, hva skal vi ikke dokumentere? Hvorfor skal vi dokumentere arbeidet?


Nytt verktøy: Pedagogisk dokumentasjon

Refleksjon og kritisk tenking rundt egen praksis

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon

Artikkel serie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 4 – Sammenfattende refleksjoner

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon

Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring

Å se sammen med barn

Å sette ord på det vi gjør er ikke bare en måte å fortelle andre hva vi har gjort. Det er også en måte å klargjøre egne tanker, og det hjelper oss å forstå.

Pedagogisk dokumentasjon – Kommunikasjon, språk og tekst

Pedagogisk dokumentasjon - start med hva de voksne gjør! I rammeplanen er det klare krav. Begynn med disse.

Å fange læringen

Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene

Hva er pedagogisk dokumentasjon?

Kari Pape skriver her avklarende om pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. Dette er et godt grunnlagsdokument for en diskusjon i barnehagen.

Observasjonsskjema - lekekategorier

Har du oversikt over hvem som leker med hvem og hva de leker? Er det noen som kun leker alene?

Observasjonsskjema - Aktivitetsskjema og bearbeiding av aktivitetsskjema

Dette skjemaet er et godt verktøy for å kartlegge de ulike aktivitetene på avdelingen.

Observasjon som nyansatt - daglige inntrykk

Dette er et bra verktøy for de nyansatte. Her kan du utnytte din nye kollegas friske blikk på barnehagen.

Observasjonsskjema - ressursanalyse

Bruk ressursanalyse til å få en bedre oversikt over det enkelte barns ressurser.

Observasjon - Statusskjema

Bruk statusskjema for å gjøre opp status i barnegruppa.

Kartlegging av barnehagens som organisasjon

Kartlegging av barnehagen danner grunnlaget for utviklingsarbeidet. Sigurd Aukland har utviklet et godt verktøy for dette.

Vurderingsområder

Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?

Alle med i Eigersund

ALLE MED er et nytt observasjonmateriell som er utviklet i et samarbeid med fagfolk i Eigersund kommune

Vurdering i hverdagen

For å unngå for mye synsing, er det viktig med gode vurderingsrutiner. Vurdering baseres på innsamlede data. Men spørsmålet er hvilke data og hvordan vi skal skaffe dem.

Observasjon og kjefteprosjektet

Her får vi et innblikk i hvordan Erik Sigsgaard arbeidet med forskningen omkring voksen barn relasjoner

Observasjon - sosiogram og sosiomatrise

Denne metoden blir brukt til å kartlegge hvem hvert barn foretrekker av de andre barna.

Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer

Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.

Observasjonsskjema – barns samarbeid under frilek

Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.

Observasjon – løpende protokoll

Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.

Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter

Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen

Observasjonsskjema – barns bråk og krangling under frilek

Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.

Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på

Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »