Yoga gir barn en fin verktøykasse med gode redskap med seg på sin videre ferd gjennom livet, ifølge eksperten.

– De redskapene har både forskning og erfaring vist gir barna svært gode effekter, både fysisk og

Isabelle Scheldrup

psykisk. Nettopp fordi yoga har vist seg å gi så gode effekter, er det viktig å introdusere yoga for barn allerede i barnehagealder, forteller Isabelle Schjelderup, yogaterapeut og forfatter av boken «Lek med yoga» (Cappelen Damm Akademisk, 2019) og den kommende boken «Yoga og livsmestring i skole og oppvekst».

– Det vil potensielt kunne være viktig både for det enkelte barn, og for samfunnet i et folkehelseperspektiv. Når vi skal begynne å spise mer sunt, så er det ikke så stor hjelp i å spise usunt alle dager, bortsett fra ett måltid legger hun til.

 

Forskning har vist at yoga rett og slett gir barna en sterkere kropp og et mer balansert sinn.

 

Nettopp slik er det også med yoga: Å gjøre yoga en gang i måneden eller sjeldnere, vil ikke kunne gi oss alle av yogaens gode virkninger. Om dere ønsker å tilby yoga i barnehagen, er det derfor så viktig at dere gjør dette til en fast aktivitet minst en gang i uken.

– Slik blir yoga noe barna ordentlig kjenner, og kan ta frem også utenom de faste stundene. Både i barnehagen og hjemme, råder Schjelderup.

 

I kontakt med kroppen

Yoga hjelper barna å få større kontakt med kroppen. Å kunne kjenne signaler fra egen kropp - enten det er sult, tørst eller metthetsfølelse, behov for hvile eller behov for aktivitet, om en er kald eller varm, har vist seg å være viktige ledd i at barna kan bygge opp evnen til å regulere seg selv.

– I de aller første leveårene må vi som omsorgspersoner være barnets reguleringssystem. Vi må lese barnas signaler, og forstå om de trenger mat, drikke, trøst, en ny bleie eller kos og en armkrok å ligge i mens de leses eller synges for, sier Schjelderup, og utdyper:

– Vi må også forhindre at de klatrer så høyt at de kan skade seg, løper ut i trafikken eller stoppe de i krangler om en leke med et søsken eller barn i barnegruppen. Alle disse områdene som vi i starten må regulere for barna, skal de etterhvert lære seg å løse og regulere selv.

 

verktøykassaDenne artikkelen er publisert i Verktøykassa nr.1/2021. Temaet i dette nummeret var "Innenfor og utenfor". Åretst årgang har disse temaene: "Lekeplassens pedagogikk", "Magiske samlingsstunder", "De store samatalene". Hvis du ikke allerede er abonnent, kan du gå hit for å tegne abonnement

 

Kontakt med egen kropp, også kalt kroppsbevissthet, hjelper barna med å bygge evnen til selvregulering. Yoga gjør det i langt større grad enn annen trening eller bruk av kroppen, fordi man inviterer barna til å vende fokuset mot det de kjenner, sanser og føler.

– De delene av hjernen som en ser har mest med evnen til kroppsbevissthet å gjøre, er også de delene av hjernen som øker vår evne til empati, både med oss selv og andre, og til selvbevissthet, som er så viktig for å utvikle en trygg identitet, forklarer Schjelderup.

 

 

Gir livsmestringskompetanse

Barnehager skal ifølge Rammeplanen støtte oppunder barnas identitetsutvikling. At yoga gir økt kroppsbevissthet, er en helt essensiell byggesten for denne utviklingen.

– Fra psykologien vet vi at det å få kontakt med oss selv gjennom kroppen, gir oss en grunnleggende forankring av å kjenne på hvem vi er, av å eksistere og å være til. Vi trenger å utvikle en kroppslig identitet før vi kan utvikle en personlig identitet.

– Forskning har vist at yoga rett og slett gir barna en sterkere kropp, og et mer balansert sinn. Barna blir gladere og får det bedre både med seg selv og med andre ved hjelp av yoga, påpeker Schjelderup.

Nå er det jo slik i dag at de fleste barn har ganske hektiske hverdager, og yoga skal derfor ikke bli enda en ting barna gjøre. Yoga må tilbys barna med et lekent fokus. Det er ikke slik at barna bare skal sitte stille på mattene sine og gjøre pusteøvelser.

– Neida, det er så viktig at dere leker dere med yogaen. Barna merker raskt hvor fint de får det gjennom å gjøre yoga, hvor mye yogaen roer ned både kropp og sinn og gir dem en god følelse av mestring og velvære. Da blir ikke yoga nok en ting som må gjøres, men et fristed fra alt som skal gjøres. Det vil bidra til et rom for lek, moro, gode opplevelser sammen med andre - og ikke minst en følelse av ro, sier Schjelderup.

 

 

Styrker samholdet i gruppen

Et stort bonus er at yoga også viser seg å skape et bedre miljø i barnegruppen: Det skaper bedre samhold og danner grobunn for fine vennskap og samhandlinger. Dette skjer via at evnen til selvregulering og medfølelse øker hos det enkelte barn, og gjennom at barna får gode og positive opplevelser sammen.

Schjelderup har selv god erfaring i forhold til å tilrettelegge og gjennomføre yoga i barnehagen. Nå holder hun kurs for barnehageansatte hvor hun deler sin erfaring og kunnskap.

 

Bok: Lek med yoga

Denne boken introduserer yoga gjennom lek. Enkle instruksjoner og bilder av barn som gjør øvelsene beskriver hvordan de skal gjøres. Øvelsene følger årstidene, og kan gjøres både inne og ute. Årstidskapitlene består av fysiske øvelser etterfulgt av pusteøvelsermeditasjoner og yogaleker. Boken tar også for seg: Hva er yoga? - Hvorfor trenger barn yoga? - Hvilken effekt har øvelsene? - Tilrettelegging av yoga hjemme, i barnehagen og på skolen.

Gå til Barnehagebutikken for å bestille boken. 

 

– Jeg vil anbefale å lage et sted som daglig minner om yogastundene i barnehagen. Selv gjennomførte jeg dette ved at jeg hadde mange små tre- eller plastdyr som hver og en representerte de yogaøvelsene vi gjorde. Disse sto fremme i hovedrommet hver dag, og ble hentet ned en etter en under yogastunden, hvor de hilse på barna og så på at barna prøvde å bevege seg akkurat som dem.

I følge yogaterapeuten er det også et poeng å ha noen faste yogaøvelser som dere alltid gjør. Barn liker repetisjoner, og derfor liker de å få høre den samme boken eller sangen igjen og igjen. Særlig for de minste barna er det viktig å ha noen faste øvelser. Og så kan man heller innføre en eller to nye hver gang.

– De større barna kan gjerne få være med og velge nye øvelser. Bruk for eksempel yogakort som de kan få trekke øvelser fra. Gjør yoga med små grupper av barn, og om mulig barn som er omtrent jevngamle. Vær tålmodige, og ikke tro at det å holde yoga for barn er som å holde yoga for voksne.

– Gå til yogastunden med en lekende og utforskende innstilling, samt at du selv virkelig vil yogaen for barna. Da kommer dette til å bli en gledens stund i barnehagen din, råder Schjelderup.

 

TIPS TIL YOGAØVELSER

 

Frosken:

Nå skal vi bli som en frosk.

  • Sitt på huk med knærne godt fra hverandre.
  • Hendene møter bakken foran deg.
  • Frosken kvekker.
  • Hopper høyt.
  • Lander mykt på bøyde knær.
  • Klarer du å hoppe høyt som den?
  • Klarer du å kvekke som den?
  • Klarer du å synge «Små rumpetroll-sangen» mens du hopper og hopper som frosken?

 

Virkning:

  • Styrker lår og legger, ankler og føtter
  • Strekker og ”åpner” hofte, strekker akilles senen
  • Hjelper på smerter i nedre del av rygg, vi sitter mye i stoler, og dette fører ofte til ryggproblemer, denne øvelsen motvirker det.
  • Styrker kjernemuskulaturen og bedrer balansen
  • Beroliger nerve systemet, virker ”jordende”
  • Stimulerer organene i magen, også fordøyelsen
  • Klarner hodet, kan derfor være fin å bruke før en skal lære noe nytt

 

 

Vi hilser sola

La oss hilse vårsola velkommen! Kjenn sola varme ansiktet ditt. Kjenn kroppen din åpne seg mot lyset. Hilser sola velkommen tilbake.

  • Stå støtt med begge beina på bakken.
  • Løft venstre bein ut langt bak deg og vri foten utover 90 grader.
  • For å beskytte kne og korsrygg: vri så foten bittelitt innover.
  • Bøy det forreste kneet.
  • La hånden på samme side som det bakre beinet skli nedover
  • mot baksiden av kneet på beinet bak deg.
  • Løft den andre hånden opp og vend håndflaten inn mot ansiktet ditt,
  • som om hånden din er sola som skinner på deg.
  • La også hjertet og brystet ditt strekke seg mot sola.
  • Gjenta øvelsen med høyre bein strukket ut bak deg
 

Virkning:

  • Gir energi og utholdenhet
  • Jobber med hele kroppen
  • Bedrer blodsirkulasjon
  • Strekker nervus vagus og inngir til en følelse av ro og fred
 

Kilde: «Lek med yoga» (Cappelen Damm Akademisk, 2019) av Isabelle Schjelderup