
«Ta plass og lukk dørene!» Å leke tog på golvet kan bli til aktivitet som inkluderer alle som vil være med.
Det første lekemateriellet jeg tenker på når jeg ser for meg lek på golvet i barnehagen er togbanen. Jeg har tilbrakt utallige timer med barn som møysommelig kobler bane på bane mens de sitter på kne og krabber omkring med tretog og skinner i hendene. I dyp konsentrasjon kan de oppdage hva som skjer når magneter møter magneter med vrangssida til. De lager planer for hvordan baner skal skifte spor og møtes igjen. Toget kan plukke opp passasjerer underveis og langvarig lek kan utspille seg.
På småbarnsavdeling har jeg sett gang på gang hvordan togtemaet utspiller seg i en annen type lek: Barna setter stoler eller fruktkasser etter hverandre, tar plass og lukker dørene. Begge variantene av toglek kan gi inspirasjon til å bruke golvet på spennende måter i barnehagen. Kanskje kan det bli et helt prosjekt som fører til nye samtaler, kunnskap, felles referanser og inkluderende lek?

Forberedelser
Hvis dere er så heldige å ha en stasjon i nærheten er den aller beste forberedelsen å ta seg en tur med toget sammen med barna. Ta dere tid til å kikke på lokomotivet, prate med konduktøren og samle bakgrunnskunnskap. For alle som ikke har anledning til en ekte togtur kan man lage en samlingsstund der man dramatiserer og leker temaet, samtaler og viser bilder. Noen barn har sikkert reist med tog og har erfaringer å dele. Man kan også plukke opp ideer ved å se film fra youtube (For eksempel togsangen, eller Bergensbanen). Sett gjerne tilgjengelig noen bøker som har med tog å gjøre og syng alle togsangene og sanglekene dere kan komme på. For de som vil bruke lang tid på prosjektet kan man tilføre en formingsaktivitet der barna kan tegne skinner, male, lime og lage tog av kartong og plassere foto av seg selv i vognene.
Invitasjon rollelek
Det er en fin start å rulle ut et ark på golvet gjennom hele rommet og male togskinner på det. Mal gjerne en enkel tunnel, eller en stasjon i enden. Hvis dere ikke vil male, kan man bruke projektor og projisere bilde av stasjoner, landskap og skinner. Deretter finner dere noe som kan være vogner i toget. Det kan for eksempel være fruktkasser, stoler, pappesker, eller vaskebaljer. Sørg for at det er mange nok «vogner» til at så mange som vil være med, får plass. Den fremste vogna trenger litt ekstrautstyr slik at den kan minne om et lokomotiv. Det kan være et leketastatur, et ratt eller lignende. Har dere et skilt, eller flagg med rødt og grønt kan et barn være konduktør. Billetter kan barna lage selv i papir, eller man kan bruke klosser som telefoner der billetten «lastes» ned.

Når vognene er på plass kan dere vurdere om dere trenger noe ekstrautstyr for at leken skal bli frodig å gå i nye retninger. Kanskje kan hatter og kostymer gi barna noen ideer? Hvem er det som er ute og reiser og hvor skal de? Kofferter og sekker minner også om reise og kan gi barna assosiasjoner til ferieturer og oppdagelsesferder. Hva skal vi pakke og hva handler vi på turen? Trenger vi en restaurantvogn? Det kan jo hende vi skal langt. I så fall hva må vi finne fram da?
Når man lager en slik invitasjon, er det lurt å tenke over hvordan barna skal introduseres for den. Skal den plutselig stå der, eller skal barna være med å bygge den opp? Dere kjenner deres barn best. Hva ville gitt barna i deres gruppe den beste lekeopplevelsen?
Togbanebonanza
Jeg vil slå et slag for den trauste, gamle togbanen i tre. Den har vært en fast del av inventaret i den norske folkebarnehagen i mange år og har imøtekommet barns interesse for å koble materialer sammen – både skinner og tog. I tillegg gir den mulighet til å tre inn i fiksjon og fortelling. Hvor skal toget og hvem er ute og reiser? Vil det kræsje med de andre og holde seg på skinnene, spore av eller kjøre på en ku?
Togbanen kan gjerne være utgangspunkt for en invitasjon på golvet. Rull ut et teppe og hell alle banene i en haug. Da får barna oversikt over alle skinnene og de blir tilgjengelige fra alle kanter. Mangler dere skinner, eller tog kan man få tak i flere rimelige varianter på bruktmarked, på Ikea og Biltema. Koble gjerne opp noen få baner som får barn i gang. Her er det lett å bli ivrig når man iscenesetter og bygge hele banen ferdig lenge før barna har sagt satt sin fot i rommet. Husk at det er barna som skal leke, tenke og bygge bane. Du kan antyde, men ikke bygg den for dem. Det finnes klosser som gjør at man kan kombinere togbanen med andre typer klosser. (For eksempel «Track connectors») Ha gjerne tilgjengelig teppefliser, klosser, figurer og trær slik at barna kan bygge byer, stasjoner, dyreparker og gi togene destinasjoner og miljø. Snart vil barna ligge på alle fire og tre inn i en lang tradisjon av lekende barn i barnehagehistorien.