Hvordan kan barnehagen skape et miljø som virkelig møter barn på deres egne premisser – der de yngste får trygghet, de mellomste får rom for utforskning, og de eldste får utfordringer og ansvar?

Verktøyet Ulik alder – ulike behov, utviklet av Barnehageforum i samarbeid med psykolog Karin Österlund, gir barnehager et konkret og reflekterende arbeidsgrunnlag for å utvikle en alders­tilpasset pedagogikk – med barna i sentrum.

 

Et gjennomarbeidet refleksjonsverktøy for hele personalgruppen

Verktøyet er bygget opp i tre deler – én for hver aldersgruppe (1–2 år, 3–4 år og 5–6 år) – og hver del består av:

  • Kunnskapsgrunnlag om barnas utvikling og behov
  • Forslag til aktiviteter som støtter disse behovene
  • Diskusjonsunderlag og refleksjonsspørsmål knyttet til praksiseksempler
  • Egenvurderingsskjemaer som hjelper personalet med å se styrker og forbedringsområder
     

Materialet er laget for å brukes over tid, gjerne som en del av et felles utviklingsprosjekt i barnehagen, og det egner seg både til planleggingsdager, personalmøter og refleksjonsarbeid i smågrupper.

 

For barnehager som vil videre

Karin Österlund, som til daglig arbeider med barnehager i Malmö, kombinerer utviklingspsykologi med praksisnære eksempler. Resultatet er et verktøy som både inspirerer og utfordrer:

  • Hvordan kan vi forstå toddlerkulturen og være en trygg base for de yngste?
  • Hvordan kan vi støtte tre- og fireåringene i lek, språk og følelsesregulering?
  • Og hvordan kan vi gi fem- og seksåringene erfaringer som styrker selvstendighet, samarbeid og læringsglede?

 

Fra teori til praksis

“Ulik alder – ulike behov” bygger på forskning og teori, men er først og fremst et praktisk redskap for å styrke kvaliteten i barnehagehverdagen.
Gjennom caser, observasjonsoppgaver og vurderingsskjemaer får personalet et konkret utgangspunkt for å drøfte og utvikle egen praksis i tråd med rammeplanen.

Som det heter i innledningen:

“Formålet er at man skal lære noe nytt, som fører til en endring i praksis – både for den enkelte og for hele barnehagen.”

Et løft for faglig refleksjon og fellesskap

Verktøyet egner seg for alle barnehager som ønsker å:

  • jobbe mer systematisk med barns utvikling og trivsel
  • styrke personalets forståelse av barns behov på ulike alderstrinn
  • bygge profesjonsfellesskap gjennom felles refleksjon
  • utvikle et helhetlig og alders­tilpasset pedagogisk tilbud

 

Last ned verktøyet “Ulik alder – ulike behov”
Utviklet av Barnehageforum i samarbeid med Karin Österlund.
Finnes under fanen VerktøyBarnehageforum.no