Glemt passord
Toontastic er en app hvor barna kan lage egne digitale fortellinger
Små barn fascineres av tull og tøys. Hva kan vi lære av det? spør Ninni Sandvik.
”Vi risikerer å spenne bein på barna hvis vi glemmer å få deres perspektiv på verden,” sier to konsulenter fra Danmarks evalueringsinstitut (EVA).
Hverdagssamtalene er viktig for språkutviklingen. Vi må rett og slett snakke mer med barna, sier professor Margareth Sandvik.
Barns medvirkning kalles delaktighet i Sverige. Det å lese denne artikkelen gir et interesant perspektiv på vårt eget fokus på barns medvirkning.
Anerkjennelse er et aktuelt begrep i mange sammenhenger, og det kan tendere mot en inflasjon i bruk av begrepet. Honneths teori kan være et bidrag til en presisering av hva anerkjennelse er, og hva det skal være godt for.
Dion Sommer har gjennomført nærstudier av forskning på tidlig innsats
Hvordan kan barnehager og skoler styres og ledes slik at de ikke hemmer trivsel og læring – slik vi kan se i alt for mange tilfeller?
Barnehageforum har møtt Ole Fredrik Lillemyr.
Førskolelærerne har noe ulike oppfatninger av læring, kunnskaper og innhold i barnehagen.
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?
Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe
Leken blir i for stor grad sett på som en uproduktiv aktivitet uten verdi
Det tradisjonelle synet på læring kveler barnas læringslyst.