Glemt passord
Maria Montessori mente at hvis barnet ble tatt hånd om på en riktig måte fra starten av, ville skulte muligheter dyrkes fram
Barn trenger øvelse for å lære og forstå norsk. Derfor må både barnehage og skole jobbe systematisk med språket, mener Else Havnevik Devold. Men hvordan?
Sangleker er en populær og nødvendig aktivitet i barnehagen. Det finnes utallige varianter. BarnehageForum presenterer her en del av de mest kjente sanglekene.
Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.
Abraham Maslows behovspyramide er viden kjent, langt utenfor pedagogikkområdet. Her finner du en god innføring i hans tanker og ideer.
Hva slags type spørsmål stiller vi mest av i barnehagen?
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
Hvordan kan barnehager og skoler styres og ledes slik at de ikke hemmer trivsel og læring – slik vi kan se i alt for mange tilfeller?
Et besøk i en av Læringsverkstedetsbarnehager gir et klart inntrykk av en målrettet pedagogikk
Barnehageforum har møtt Ole Fredrik Lillemyr.
Førskolelærerne har noe ulike oppfatninger av læring, kunnskaper og innhold i barnehagen.
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?
Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe
Leken blir i for stor grad sett på som en uproduktiv aktivitet uten verdi
Det tradisjonelle synet på læring kveler barnas læringslyst.