Kristin M. Johansen og Ruth Thoresen fra Høgskolen i Vestfold har skrevet en omfattende rapport om hvordan førskolelærere forholder seg til kartlegging.

Hvordan forholder førskolelærere seg til Regjeringens satsing på (språk)kartlegging?

- en studie av holdninger til fag og politikk

Det siste barnehageåret har vært preget av debatt både i aviser lokalt og nasjonalt, og i fagtidsskrifter. Kartlegging av barn har vært et tema for diskusjon. Kristin M. Johansen og Ruth Thoresen har på bakgrunn av sin bacheloroppgave skrevet en grundig rapport om temaet. Med utgangsopunkt i intervjuer av førskolelærere i tre ulike kommuner, gir de et bilde av hvordan førskolelærere forholder seg til profesjonsdebatter som oppstår i krysningsfeltet mellom fag og politikk. For alle som jobber i barnehage, for høgskoleansatte, forskere og politikere, er dette en rapport som byr på verdifull kunnskap. Vi retter en stor takk til forfatterne og deres respondenter, som har sagt seg villig til å dele denne rapporten med barnehagefeltet.

Redaksjonen


Forord fra forfatterne

Denne rapporten er utarbeidet av studentene Ruth Thoresen, og Kristin M. Johansen i forbindelse med en bacheloroppgave relatert til fordypningsfaget ”organisasjon og ledelse” ved Høgskolen i Vestfold (HVE), Førskolelærerutdanningen.
Våren 2010 vedtok Stortinget at barnehagene i landet skal tilby språkkartlegging av alle 3-åringene. Formålet er å sikre at alle barn som trenger ekstra oppfølging får god og tidlig hjelp, og kartlegging av barn og barns språklige ferdigheter spesielt er ett tiltak igangsatt av Utdanningsdepartementet for å sikre ”tidlig innsats for livslang læring” i tråd med St.meldingene 16 og 41 (Kvalitetsmeldingen). Debatten om språkkartlegging av barn i barnehagen er et dagsaktuelt tema, og har bidratt til utarbeidelsen av denne rapporten, og for vårt valg av tema ”kartlegging av enkeltbarn i barnehagen”.

Ruth Thoresen har mange års erfaring fra arbeid i barnehage og et godt kjennskap til barnehagesektoren generelt. Kristin M. Johansen har praktisk erfaring med arbeid i barnehagen gjennom utdanningsperioden ved HVE. Begge studentene er småbarnsforeldre til barn i barnehage og grunnskole. I tidsrommet f.o.m. 1. mars t.o.m. 19. mars 2010 (ukene 9, 10 og 11) har vi fått kjennskap til hvilke metoder og verktøy to barnehager bruker i arbeid med kartlegging og språkkartlegging av enkeltbarn.

Vi ønsker å takke alle våre bidragsytere for uvurderlig hjelp i arbeidet med oppgaven. Det har vært svært lærerikt og interessant å få ulike synspunkter og perspektiver på kartlegging som fenomen fra våre intervjuobjekter, faglærere og veileder. Gjennom våre intervjuer og møter fremkommer det et stort engasjement i barnehagefeltet! Vi håper at denne rapporten kan være med på å gi interessante perspektiver i debatten om kartlegging, og at den kan bidra til å nyansere debatten ”for eller i mot kartlegging”.


Rapporten lastes ned ved å trykke på pdf-ikonet til høyre.