En kube passer utmerket som ramme for barnas eksperimenting med naturvitenskapelige fenomener.

Rammeplanen sier barna skal få oppleve, utforske og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover i barnehagen. Her skal nysgjerrigheten bli pirret: Hva flyter og hva synker? Hvordan oppfører snø seg inne? Hvordan kan ting få fart uten at vi kaster det? Hvorfor flyr fjær og hvem sine tøfler er tyngst? Verden er full av spørsmål som venter på svar. Noen av dem kan vi søke og finne i en kube hvis man gjør den til et eksperimentarium.

 

verktøykassaDenne artikkelen er publisert i Verktøykassa nr.1/2021. Temaet i dette nummeret var "Innenfor og utenfor". Åretst årgang har disse temaene: "Lekeplassens pedagogikk", "Magiske samlingsstunder", "De store samatalene". Hvis du ikke allerede er abonnent, kan du gå hit for å tegne abonnement 

 

Magnetkuben

Magnetisme er en kraft som og virker på avstand og skyldes elektriske ladninger i bevegelse. Barna forsker på magnetisme allerede når de ligger på golvet med togvognene de skal feste sammen. Da oppdager de raskt at togene har en pol og en motpol – nord og sør. Ulike poler tiltrekker hverandre og like frastøter hverandre. Når det butter, snur man toget. Magnetenes virkning er spennende å forske mer på. Hva annet kan magneten festes til? Kan vi bygge og skape noe med dem? Begynn med å samle alt dere har av magneter i kuben. Det kan være leketøy som Magnatiles, Polydron, Magformers, kjøleskapsmagneter eller togene fra tobanen. 

 

Når barna får eksperimentere fritt kan nye spørsmål dukke opp. Hva er det som gjør at magneten av og til trekkes mot og andre ganger støtes fra?

 

Noen har kanskje også de gode, gamle tegnebrettene med metallstøv i? Ikke bruk magneter som utgjør en svelgingsfare. Finn deretter det dere har av metall som magnetene kan festes på. Det kan for eksempel være bakeboller fra kjøkkenet, blikkbokser, muttere, bestikk og binders. Fest gjerne større materiell som magnetene kan festes på rundt kuben – som magnetlister, whiteboardtavler, garderobekurver og ovnsrister. Sammen med barna kan en også lage sanseflasker med oppklippede piperensere og binderser inni – noen flasker med vann og noen uten. Skru og lim korken godt igjen og før en magnet opp og ned på utsiden. Er der forskjell på reaksjonen om det er vann eller ikke i flaska? Når barna får eksperimentere fritt kan nye spørsmål dukke opp. Hva er det som gjør at magneten av og til trekkes mot og andre ganger støtes fra? Barnas undring over fenomenet kan gi mange kloke svar som gir mening for dem. For den som vil ha enda mer magnetisk påfyll kan se episoden om magnetisme på «Villa Mekk» på NRKsuper. Der er det flere eksperimenter med fysiske lover å finne.

 

 

De yngste barnas lyslaboratorium

«Se lys!» er en av de første setningene noen barn lager. De strekker seg mot lyset, peker og blir veldig glade når de selv får lov til å skru det av og på. Med en kube i rommet kan man lage et eget lyslaboratorium der det er lov å ta på lyset, flytte på det, speile det, eksperimentere med det og skape noe nytt med det. Begynn med å kle kuben med et stoff og stift det fast med møbelstiftepistol. 

 

Mange små barn reagerer intuitivt på farger og en stor, sort boks i rommet kan oppleves litt skummelt for enkelte. Barna må derfor selv få nærme seg lyslaboratoriet i eget tempo.

 

Velger dere lystett stoff vil det bli helt mørkt på innsiden og lyseksperimentene vil holde seg som en godt bevart hemmelighet der inne. Velger dere tynnere, lyst stoff vil lyseffektene skinne gjennom og også synes på utsiden. Jeg valgte sort stoff denne gangen fordi jeg ønsket å gjøre det så mørk som mulig og skape en kontrast til lyskildene. Inni kuben kan man da legge løse elementer som lysende klosser, lommelykter og farget plexiglass. Løse, uknuselige speil vil skape en spennende romfølelse og intensivere lyskildene. Er kuben stor nok kan et lite lysbord skape spennende effekt her inne sammen med skyrlokk, sanseflasker og andre gjennomskinnelige elementer. Mange små barn reagerer intuitivt på farger og en stor, sort boks i rommet kan oppleves litt skummelt for enkelte. Barna må derfor selv få nærme seg lyslaboratoriet i eget tempo. Kontrasten til de magiske, lysende elementene på innsiden vil kanskje røre litt ekstra når man må over motets terskel først?

 

 

 

Faglig brainstorming

Fagområdene i rammeplanen kan virkelig være til inspirasjon når man skal innrede en kube. Ta gjerne for dere ett og ett fagområde og gjør en brainstorming på hver enkelt av dem. Da vil dere garantert komme på ideer dere ellers ikke ville tenkt på. Bare under «natur, miljø og teknolog»i finnes en hel verden av muligheter. I kuben kan man iscenesette for oppdagelser innenfor naturfenomener og fysiske lover. Er det noen som tør å gjøre den om til en kjempesprettert og skyte lette baller og bamser til den andre enden av rommet? 

 

Hvilke bilder får dere i hodet av fysiske begreper som friksjon, pendeleffekt, statisk elektrisitet, akselerasjon, vekt og lufttrykk, eller av tekniske hjelpemidler som tannhjul, taljer og vektstang?

 

Da erfarer barna fjærprinsippet – strikk og fjær vil alltid søke tilbake til sin opprinnelige form og skaper kraft når de gjør det. Det samme vil de erfare når en hjemmelaget båt med strikkmotor suser over et stort vannkar. Et kar med vann kan fint plasseres på et lavt bord inni en kube. Er man redd for mye vannsøl kan man kle nederste del av kuben med byggeplast. Med de yngste barna kan vi lage en annen variant. De vil fryde seg over bøtter som henger i brei buksestrikk rundt hele kuben. Har man i tillegg noe å fylle i bøttene – som for eksempel et kar fullt av furukogler kan jeg love travel aktivitet og erfaring av strikkens fleksible form. Hvilke bilder får dere i hodet av fysiske begreper som friksjon, pendeleffekt, statisk elektrisitet, akselerasjon, vekt og lufttrykk, eller av tekniske hjelpemidler som tannhjul, taljer og vektstang? Kuben har ikke hatt dårlige erfaringer med naturfag i skolen og er mer enn åpen for å huse naturfaglig eksperimentering. Utfordringen er herved gitt.