Flere artikler innen Pedagogisk dokumentasjon
Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?
Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.
Les mer >>Observasjon - sosiogram og sosiomatrise
Denne metoden blir brukt til å kartlegge hvem hvert barn foretrekker av de andre barna.
Les mer >>Vurderingsområder
Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?
Les mer >>Å se sammen med barn
Å sette ord på det vi gjør er ikke bare en måte å fortelle andre hva vi har gjort. Det er også en måte å klargjøre egne tanker, og det hjelper oss å forstå.
Les mer >>Observasjonsskjema - ressursanalyse
Bruk ressursanalyse til å få en bedre oversikt over det enkelte barns ressurser.
Les mer >>Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon
Artikkel serie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 4 – Sammenfattende refleksjoner
Les mer >>Observasjon - Statusskjema
Bruk statusskjema for å gjøre opp status i barnegruppa.
Les mer >>Vurdering i hverdagen
For å unngå for mye synsing, er det viktig med gode vurderingsrutiner. Vurdering baseres på innsamlede data. Men spørsmålet er hvilke data og hvordan vi skal skaffe dem.
Les mer >>Pedagogisk dokumentasjon og rammeplanen
Det er tydelig samsvar mellom barnehagens formål, rammeplanens føringer og pedagogisk dokumentasjon.
Les mer >>




