Barnehageforum - Kurs
Kurs


Leken er barns viktigste uttrykksform, og den må vi verne om. Både i FNs barnekonvensjon, barnehageloven og rammeplanen er lek fremhevet som viktig for barns trivsel, danning og læring.

Macaque in the trees

Hva betyr dette i praksis? Hvordan kan vi la oss inspirere og berike av barns lekende væremåte, responser og initiativer i barnehagens hverdag? Det kan være krevende å gi rom for det barn selv opplever som lek, spesielt når leken utfordrer våre normer og regler. Klarer vi å legge bort planen og tåle motstanden barna uttrykker i leken? De ansattes tilstedeværelse og sensitivitet i møte med barns lek er avgjørende for god kvalitet i barnehagen. Lek er ikke noe vi kan velge bort – det er et profesjonelt ansvar vi er forpliktet til. Og dette går det an å øve på!

Kursets målsetning:
Kurset skal vise hvordan vi kan være lekende ansatte i barnehagen og inspirere til å bruke leken som inngang i arbeidet. Deltakerne skal oppleve kurset som gjenkjennelig og meningsfylt for deres praksis og skape en større bevissthet om det profesjonsetiske ansvaret.
Innhold og arbeidsmåter:
Kurset vil i hovedsak ha en tradisjonell foredragsform, brutt opp av selvrefleksjon og diskusjon i grupper. Ved hjelp av historier og observasjoner fra kursholders arbeid som barnehagelærer, vil deltakerne få en praksisnær fremstilling av hvordan leken kan fremmes i hverdagen. Lekteoretiske og filosofiske perspektiver vil bli presentert på en forståelig måte.
Målgruppe:
Alle ansatte i barnehagen, men kan også være aktuelt for barneskoler, barnevern, PPT og BUPP.
Send en forespørsel om dette kurset!

Lekende inkludering

– lekens betydning for barn som strever med livet
Hvordan kan vi bruke lek som inngang til et mer inkluderende sosialt fellesskap? I møte med sårbare barn, er leken vårt viktigste arbeidsverktøy.

Bestillingskurs: Les mer

Etikk i barnehagen

– læringens ville veier
Man kan skrive og lese mye om hva etikk er, men det er først i møte med mennesker at teoriene blir levende.

Bestillingskurs: Les mer
-->