Barndommen tilhører barna, men i møte med samfunnets fremtidsrettede krav til resultater og prestasjoner er den nå under press. Hvordan kan barnehagen beskytte barndommens egenverdi?
Barns rett til en god barndom er selve grunnpilaren i barnehagens formål. Har vi mistet barndommens egenverdi av syne i jaget etter fremtidige samfunnsborgere? Hvordan kan vi sikre at barndommens unike egenart bevares i en hverdag som stadig krever mer målbare resultater? På Nordiske Impulser 2025 setter vi barndom på agendaen og inviterer spennende foredragsholdere fra Norge, Sverige og Danmark til å diskutere hva som skjer med barndommen og hvordan barnehagen kan verne om barnas barndom.
Til grunn for analysene ligger retrospektive intervju med tre generasjoners minner av egen lek i barndommen i Norge. Forskerne fant at alle deltakerne hadde en sterk verdsettelse av lek i egen barndom og tilsvarende sterk bekymring for lek i dagens barndom. Utvalget bestod av over 100 deltakere i alderen fra 20-80 år. På bakgrunn av bekymringen for lek hos dagens barn ble undersøkelsen utvidet til å inkludere 8-15 åringer. Disse både bekrefter og nyanserer bekymringer fra tidligere generasjoner.
Basert på et historisk perspektiv diskuterer Øksnes antakelsen om at barn i yngre generasjoner ikke leker like mye og på samme måte som man selv gjorde. Et forslag er at leken i barndommen i dag ikke er dårligere, men annerledes, at vi ikke gjenkjenner vår egen lek. Foreløpige analyser fra undersøkelsen viser at mange barn fortsatt finner tid og rom til sin egen lek. Det stilles spørsmål ved om barns erfaringer av tid og rom for lek kan knyttes til en dyp kulturell forstilling om at barndom i Norge er relatert til utendørslek. Barna i undersøkelsen beskriver at utendørslek foretrekkes av mange barn fordi de erfarer mer frihet, men også er noe voksne oppmuntrer til og tilrettelegger for både hjemme og i pedagogiske institusjoner.

Maria Øksnes er professor i pedagogikk ved Insittutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes forskningsinteresser er barn og barndom, lek, motstand og demokratisk deltakelse i barns institusjonelle hverdagsliv. Hun har utgitt flere bøker og artikler om lek, både alene og sammen med kolleger. Sammen med Einar Sundsdal og Lars Løvlie etablerte hun Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk i 2015. Hun var prosjektleder for Bedre skolestart for alle – et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune (2020-2024).