Barnehageforum - Munch i barnehagen

SAMTALER OM FØLELSER

Nysgjerrighet, drømmer og håp


Tenk på hvilken måte ordene nysgjerrighet, drømmer og håp henger sammen for deg. Det er ikke noe som er rett eller galt, du skal bare reflektere rundt ordene før du bestemmer deg for hvordan du vil arbeide med disse temaene i barnegruppen. Under følger et par forslag som forhåpentligvis kan gi litt inspirasjon.

Hva er en drøm?
Spør barna hva en drøm er. Sannsynligvis vil de fortelle om det de drømmer når de sover; fine drømmer eller skumle drømmer hvis de har begynt å få mareritt. La dem få snakke en stund om drømmene sine før du styrer samtalen videre.
Fortell at en drøm også kan bety noe man lengter etter eller håper skal gå i oppfyllelse.

Hva lengter du etter?

  • Har du en drøm du håper skal gå i oppfyllelse? Å få et kjæledyr, en bror eller søster, reise til mormor, gå i selskap …
  • Hvordan føles det når man lengter eller noe eller noen?  
  • Hva pleier du å gjøre når du lengter, drømmer eller håper noe skal bli virkelig?


Drømmer og håp hos Munch
Velg ett eller flere av Munch-bildene fra dette temaet som du viser til barna.
Er det drømmer og/eller håp på bildet?

  • Hvordan ser du det?

Du må gjerne skrive og tegne hva barna sier. Etter å ha samtalt en stund kan barna lage en kollage av avisutklipp eller tegne drømmene og lengslene sine. Oppmuntre dem gjerne til å fortelle for hverandre.  
Oppsummer hva dere har gjort og snakket om, forskjeller og likheter mellom nattlige drømmer og drømmer som i lengsel og ønsker for framtiden. Si at det er bra å drømme og håpe på at fine ting skal skje, oppmuntre barna til å fortsette med det. Det vi tenker på og vil at skal skje, har mye større sannsynlighet for å inntreffe hvis vi først drømmer om det. Å drømme er å lage seg en målsetning. Finn din måte å formidle tankegangen til barna slik at de, avhengig av alder og forutsetninger, kan ta til seg budskapet og fortsette å drømme og håpe.

Nysgjerrighet
Nysgjerrigheten begynner allerede i livmoren. Fostret undersøker kroppsdelene sine og tar med seg denne egenskapen ut i livet. Små barn er drevet av nysgjerrighet. De tar alle sansene i bruk for å oppdage, utforske og utvikle seg, og drivkraften er det vi vanligvis kaller nysgjerrighet.
Noen er mer nysgjerrige enn andre, og generelt er det nok slik at barn er mer nysgjerrige enn voksne. Jo eldre vi blir, jo mer mener vi at vi vet, og nysgjerrigheten avtar. Dette gjelder langt fra for alle, men mange eldre vitner om at nysgjerrigheten avtar med årene. Det finnes forskere som nysgjerrig setter seg fore å undersøke nettopp nysgjerrighet, og som mener at uten denne viktige drivkraften ville det ikke vært noen utvikling. Vi ville aldri ha lært noen ting! Barn er nysgjerrige i ulik grad og på ulike måter. Er du nysgjerrig på å lære mer om nysgjerrighet?  

Velg ett eller flere av Munch-bildene og vis dem til barna
Nå er jeg nysgjerrig på hva dere ser på dette maleriet av Edvard Munch! Vil dere fortelle?
La barna fortelle fritt og still nysgjerrige oppfølgingsspørsmål hvorpå dere tolker bildet/bildene.

  • Hva blir dere nysgjerrig på å vite mer om når dere ser på maleriet? Hva er det vi ikke får vite?

Hvis barna har vanskelig for å skjønne hva du mener, kan du gi noen eksempler: Hva skal personen/personene på maleriet gjøre etterpå? Hva sier mannen/kvinnen/barnet på bildet? Hva ligger bak huset/svingen/…?
Bekreft nysgjerrigheten deres på samme måte som du gjør med fortellingene og tolkningene deres. Oppsummer ved å si at nå vet du mer om hvordan de har tolket maleriet. Si at vi kan se og oppfatte ulike ting og at det ikke er noe som riktig eller galt nå vi ser på/tolker et maleri.
Takk også barna fordi de har villet fortelle for deg hvordan de oppfatter maleriet. Det gjorde at dere vekte nysgjerrigheten min.

  • Vet dere hva nysgjerrighet er?
  • Nysgjerrighet er når man vil vite og lære seg mer. Hva pleier du å være nysgjerrig på?

Hvis dette er den siste Munch-samlingen, kan du oppsummere hele prosjektet ved å snakke om at dere i fellesskap har brukt nysgjerrigheten for å lære mer om Edvard Munch. Spør hva barna har lært og hva de synes om å jobbe med Munch. Fortell hva du selv har lært og ros barna for godt samarbeid.  
Kanskje det var nysgjerrighet som gjorde at Edvard Munch ble kunstner? Kanskje han drømte om å få male og oppdage verden gjennom penselen? Alle har rett til å drømme og fantasere – fortsett med det du også! Vi er alle nysgjerrige – fortsett å være nysgjerrig! Alle følelsene vi har er ok. Du kan føle hva du vil og det må du aldri glemme!

-->