
Les også
Barn vil gjerne leke med oss voksne
”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!
Les mer >>Hvordan lærer barn språk?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Les mer >>Du må stå for noe, ellers faller du for alt!
Barnehagene må vite hva de står for og styre virksomheten ut fra dette, mener Grete Helle og Tom Rune Fløgstad. De har skrevet to nye bøker om ledelse i verdistyrte barnehager.
Les mer >>Realfag starter med undring
Barnehagebarn og forskere bruker samme metode. De starter med undring, lager en hypotese, gjør sine undersøkelser, og konkluderer.
Les mer >>Fra jord til bord
Hvor kommer potetene fra? Butikken, ja. Men før de kom dit? Og hva med melka, kjøttet og fisken?
Les mer >>Kartlegg - eller ta konsekvensene!
I denne artikkelen diskuterer forfatteren temaet kartlegging i barnehagen.
Les mer >>