logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Vad utmärker en lärandearena där barns perspektiv hörs och syns?

  • Ingrid Pramling Samuelsson - Göteborgs Universitet
  • 03.06.2008

I Sverige er de også opptatt av barns medvirkning og barneperspektivet. Ingrid Pramling Samuelsson ser dette i sammenheng med læringsmiljø.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Mangfold i Barnehagen - 2

I del 2 av serien Mangfold i barnehagen, diskurerer forfatteren hva som skjer når ikke-vestlige minoriteter blir sett på som gruppe og ikke individer.

Et lite stykke kvalitet

Kvalitet i barnehagen kan rett og slett handle om de nære ting...

Han blir så sint

Hva gjør du med barn som sliter med "kort lunte"?

Følelesesskolen: Hvordan kan vi inspirere og involvere foreldre?

Har du prøvd å skape interessante og trivelige foreldremøter med en avslappet atmosfære?

Hvordan lærer man barn å si unnskyld – og å mene det?

Hvordan kan vi som voksne lære barn å ta ansvar for sine handlinger og si unnskyld?

Hva betyr ”det tredje” for barnet som subjekt?

Om betydningen av å diskutere barnehagens faglige innhold og etiske forankring.

Fra jord til bord

Hvor kommer potetene fra? Butikken, ja. Men før de kom dit? Og hva med melka, kjøttet og fisken?

Les mer >>

Ja, vi elsker livsgleden i leken!

Livsglede, mestring og følelse av egenverdi er utvilsomt blant de stikkord som fremhever hva som er aller viktigst for barn i barnehagen

Les mer >>

Spennende å lage språkesker selv

I mange barnehager blir det brukt språkesker i det tilrettelagte arbeidet med språkstimulering

Les mer >>

Barn kan! Gresskarsuppe med spisskummen og kokosmelk

Gresskar og kokosnøtt er to spennende råvarer for barna!

Les mer >>

Lære språk og lære gjennom språk

Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?

Les mer >>

Hvilken betydning har flerspråklighet?

Nyttig informasjon om flerspråklighet.

Les mer >>

Barnehageforum © 2021