
Diskriminering av og gjennom kropp
Våre kroppslige handlinger synes intuitive og naturlige, derfor kan diskriminerende praksiser fortsette å virke på usynlige måter i barnehagen.
Les mer >>5-åringer fortjener bevisste voksne!
5-åringer er ikke like. Derfor må de møtes med ulikhet. Og hverdagen de møter i barnehagen må gir rom for mestring. Derfor må tilbudet til 5-åringene omfatte mangfold og bredde både i mål, innhold og aktiviteter.
Les mer >>HVOR GÅR GRENSEN? Utdrag fra en årsplan
Noen tanker om det som skjer i skjæringspunktet mellom oppdragelse, danning og barns medvirkning.
Les mer >>Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.
Les mer >>Har førskolelærerutdanningen et tydelig danningsperspektiv?
Med bakgrunn i endringene i barnehagelovens formålsparagraf diskuterer Marianne Werner her begrepet danning og den funksjonen dette har i praksisfeltet og førskolelærerutdanningen.
Les mer >>Om aktive barn
Gutten løp rundt med et lekesverd, mens han roper og skriker
Les mer >>