Lek med tall og begreper fenger både barn og voksne i Baldershage barnehage

Det handler om å leke med tall og begreper. Vi ser at det fenger barna, og jeg er helt sikker på at den tidlige stimuleringen vi driver med vil gi resultater senere, sier pedagogisk leder IngridKroglund i Baldershage barnehage i Trondheim.

Baldershage barnehage jobber på to nivåer med matematikk, forteller Kroglund. For det første gjennom det daglige arbeidet, der personalet er bevisst på åbruke matematiske begreper i en rekke ulike situasjoner og aktiviteter. For det andre har de en klubb for de største barna i barnehagen, der de i løpet av året jobber med de ulike fagområdene i rammeplanen. Her har matematikk en like sentral plass som de andre områdene.

– Vi benytter særlig materiellet «Min første 1-2-3», som vi er veldig godt fornøyd med. I dette materiellet møter vi en gjeng venner som havner i ulike matematiske situasjoner. Vi jobber blant annet med 10’er-systemet, der det finnes «tiervenner» som 8 og 2 eller 9 og 1. Det er morsomt å se hvor raskt barna fanger essensen i dette, og får forståelsen for mengder og tall inn, sier Ingrid Kroglund.

I klubben bruker de også tallkort, og de har leker der de bruker en overhead og legger ulike mengder korker, klosser eller andre ting på. Det visuelle er viktig, påpeker Kroglund. De bruker også telleregler, morsomme måter å telle på, og de går på «telleturer» der de har hver sin bok med og tegner eller noterer antall saker og ting de oppdager på turen.


 

– Denne klubben har en arbeidsøkt på 1,5 timer hver uke, men da holder vi på med mye forskjellig. Noen tema er periodiske og blir ekstra vektlagt, mens for eksempel språk og matematikk er røde tråder som går gjennom hele året før skolestart.

Ingrid Kroglund legger til at hun var en av dem som tidligere var skeptisk til at det skulle bli for «skolsk» med så stor vekt på matematikk og andre fagområder, men at hun har skiftet mening etter hvert som de har fått kompetanse på området og utviklet aktiviteter som passer i barnehagen.

– Selv om vi setter fokus på matematikk, så leker vi oss til kunnskap. Vi underviser ikke. Og pedagogene er veldig observante på når nok er nok for barna. Vi skal utnytte nysgjerrigheten deres, men vi skal ikke lage skole, sier Ingrid Kroglund.

Hverdagsmatematikk i barnehagen

Karlavagnen Förskola har satset mye på å arbeide bevisst og aktivt med matematikk i hverdagen.

Les mer >>

Matematikk-tips: Dagens tall er 3

Trenger dere tips til hvordan dere kan jobbe med matematikk i barnehagen?

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 3: Geometri 1

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Konkret matematikk i kreativt verksted

Skapende aktiviteter som metode for å lære matematiske begreper

Les mer >>

Hvor mange tenner har en kråke?

Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.

Les mer >>

Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen

Hører matematikk hjemme på småbarnsavdelingen? Ja, høyeste grad, mener Camilla Björklund. I denne artikkelen forklarer hun hvorfor.

Les mer >>

Abstraksjon og logikk i ettåringens hverdag

Å oppmuntre den naturlige følelsen for likheter og ulikheter er en viktig del i å støtte opp under barnas matematiske oppdagelsesferd.

Les mer >>

Matematikkskolen, Del 2: Tall og mengde

Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!

Les mer >>

Kan barnehagen forebygge matematikkvansker i skolen?

Tone Rebbestad stiller her spørsmål om ikke også barnehagen kan bidra positivt for å øke barns matematiske ferdigheter.

Les mer >>