Flere artikler innen Matematikk i barnehagen
Matematikk i barnehagen
Lek er drivkraften i utviklingen av barnas matematikk. Barna bruker sine begreper i leken, og leken utvider forståelsen. I arbeidet med matematikk i barnehagen må derfor barnas lek stå sentralt. Barnas egne matematiske tanker og egne forestillinger må respekteres.
Les mer >>Matematikk og kommunikasjon - en observasjonsoppgave
Dette er en observasjonsrapport med matematikk i fokus. Her finnes det spennende innfallsvinkler til det nye fagområdet Antall, rom og form.
Les mer >>Matematikk-tips: Dagens tall er 3
Trenger dere tips til hvordan dere kan jobbe med matematikk i barnehagen?
Les mer >>Kan barnehagen forebygge matematikkvansker i skolen?
Tone Rebbestad stiller her spørsmål om ikke også barnehagen kan bidra positivt for å øke barns matematiske ferdigheter.
Les mer >>Tall og form i hverdagen
Dekke bordet + bygge hus + sortere klossene = daglige aktiviteter i barnehagen = antall, rom og form.
Les mer >>Like mange, flere eller færre – grunnlaget for talloppfatning
Om å støtte de yngste barnas tallforståelse
Les mer >>Matematikkskolen - Introduksjon
Introduksjon til nettbaserte kurs om matematikk i barnehagen
Les mer >>Hvor mange tenner har en kråke?
Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.
Les mer >>Matematikkskolen, Del 6: Rom og lokalisering
Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!
Les mer >>