PISA forandret norsk skole – står barnehagen for tur?

"PISA er historien om hvordan internasjonale sammenlikninger har globalisert utdanningspolitikken, noe vi tidlige har oppfattet som landenes eget anliggende"

Les mer >>

Språkstimulering: Vi må snakke mer med barna

Hverdagssamtalene er viktig for språkutviklingen. Vi må rett og slett snakke mer med barna, sier professor Margareth Sandvik.

Les mer >>

Snakk om bildet 1: Frykt og fryd!

I denne oppgaveserien tar vi for oss fotografier fra ulike situasjoner i barnehagelivet.

Les mer >>

Fonologiske strategier

Hva er bakgrunnen for småbarns babyspråk? Er det riktig av voksne å svare med babyspråk?

Les mer >>

Kreativitet er ikke en evne

Når vi får en ide eller er kreative, hva er det egentlig som skjer?

Les mer >>

Også de yngste barna er kompetente

Barnehagene legger ofte mest vekt på det verbale når de skal dokumentere barns læring. Skal vi forstå hva de yngste barna lærer, må vi bli mer opptatt av kroppsspråk og det fysiske, mener Lena Edlund.

Les mer >>

Norsk barneoppdragelse i 1990-årene - De fleste vil ha lydige, veloppdragne og ansvarsfulle barn

Hva slags ferdigheter er det nordmenn ønsker å fremme hos barn? Hvilke ideal for barneoppdragelsen har dagens nordmenn?

Les mer >>

Rom for de yngste

Å skape rom hvor barn og voksne føler seg fri til å leke og samspille kan oppleves vanskelig for mange.

Les mer >>

Utviklingspedagogikk i praksis

Her presenteres et temaarbeid som har til hensikt å bevisstgjøre barna omkring hvordan en butikk fungerer, både fra kundens og butikkens perspektiv.

Les mer >>