

ANNONSE
"Ledere må kunne takle konflikter", sier man ofte. Tja... – sier Ragnhild Nilsen. Hun synes "konflikt" er et vanskelig ord. Det blir gjerne så stort, så emosjonelt. Hun foretrekker å buke begrepet "friksjon", som i større grad gir signaler om at det er rom for uenigheter, men også utvikling av synspunkter.
– Friksjoner er bra, både i samfunnet og i en virksomhet som en barnehage. Friksjoner er svært ofte utviklende. Konflikter er sjelden det. Friksjon handler om spenninger, som kan føre til mange gode diskusjoner og samtaler om hva man faktisk er enig om, hva man er uenig om og hva man kan bli enige om, sier Nilsen.
Ragnhild Nilsen er en av bidragsyterne under Lederforum 2018. For tiden leder hun det grønne skiftet i Nortura, og har bak seg en lang og omfattende karriere som leder og innovatør i ulike bedrifter og organisasjoner. Hun har en doktorgrad i entreprenørskap og innovasjon, har skrevet en rekke bøker – blant annet Hemmeligheter om ledelse, Nøkler til arbeidsgleder og livsglede og Du er forandringen! – og hun var i sin tid med å etablere to foreldredrevne barnehager i Oslo.
– Under Lederforum 2018 vil du snakke om "Nøkler til ledelse – finn din balanse mellom nærvær og ambisjon". Hva handler det om?
– Tilstedeværelse er viktig for en leder. Du må være nær hver enkelt av dine medarbeidere. Men målet om nærvær kan lett føre til at du går for mye opp i det. Dine medarbeidere er ikke dine venner! For samtidig som du skal være tilstedeværende og nær, så har du ansvar for å strekke deg og dine medarbeidere mot de ambisjonene virksomheten din har. Det blir stilt en del krav til en barnehage, og de skal dere innfri.
I perspektivet "nærvær og ambisjon" er barnehagene særlig aktuelle, mener Nilsen. Det er flest kvinner som jobber der, både som ledere og medarbeidere, og nærvær og tilstedeværelse er verdier som er høyt skattet. I tillegg har barnehagen en tradisjon for "flat struktur" og ikke alltid like tydelig ledelse.
–Hva slags barnehage vil du ha? Er det for eksempel OK at medarbeidere kommer for sent på jobb? Kanskje har vi hatt en tendens her i landet til å strekke "frihet under ansvar" litt langt? Utfordringene for lederne ligger i dette mellomrommet mellom nærvær og ambisjoner, og det å finne sin sti som leder, tar tid. Som leder må du være bevisst på hva dette innebærer, sier Nilsen.
– Hvis en barnehageleder ser at barnehagen henger litt etter på noen områder, de er ikke så bra som de ønsker å være, virksomheten trenger et løft. Hvilke råd vil du gi denne lederen? Hvor bør de starte?
– Første punkt vil være å sette seg med alle medarbeidere og prøve å sette opp et ønske for hvordan de vil ha det. Hva ser vi for oss? Hva vil vi være? Når dette bildet begynner å ta form, vil jeg stille neste hovedspørsmål: Hva skal til for at vi skal komme dit? Og, hvis det er nødvendig; Hva er det som hindrer oss i å være der ønsket vårt er? – Punkt fire vil være å diskutere hva som kan være de første skrittene for å komme dit, sier Ragnhild Nilsen.
Les også
Hvordan gå fram når du skal gi kritikk til sjefen?
Å gi kritikk til sin egen sjef krever både mot, overveielser og forberedelse. Men det er mulig å gjøre dette på en måte som fører til endring på det området du er misfornøyd med.
Les mer >>Lederskap i praksis, på tur med store og små
Bevisst lederskap handler blant annet om å utvikle seg selv , erkjenne seg selv, og opparbeide seg god selvfølelse
Les mer >>Tre egenskaper verdsettes høyt!
Når man spør medarbeidere om hvilke egenskaper de setter høyest hos sin leder er det positiv innstilling som trekkes fram som viktigst.
Les mer >>Fikk økt kompetanse på flerkulturelt mangfold
Hva skjer når vi åpner opp for det flerkulturelle mangfoldet i barnehagen? To barnehager i Stavanger har deltatt i et utviklende prosjektarbeid.
Les mer >>Faktorer som motiverer på arbeidsplassen
Kritiserer hverandre litt mer
Mange er redde for å kritisere, og det er synd. Når vi tenker på å si noe kritisk til andre, innbiller vi oss at det må sies aggressivt.
Les mer >>