![](/data/pictures/ArticleImages/toddlersgo.jpeg)
Flere artikler innen Den viktige leken
Barn vil gjerne leke med oss voksne
”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!
Les mer >>Ett steintårn og mye utforskning
Ansatte i Vestvikheia barnehage deler praksisfortellinger fra sitt arbeid og presenterer refleksjonsspørsmål som leserne kan bruke på avdelingsmøter.
Les mer >>Når leken ikke fungerer
Når leken ikke fungerer er det avgjørende at vi voksne er aktivt til stede i og rundt barnas lek.
Les mer >>Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Leken bygger lekestyrke – en personlig styrke som er en måte å forholde seg til virkeligheten på, og som vi kan bære med oss og benytte oss av gjennom hele livet!
Les mer >>Sånn kan du hjelpe leken videre
Leken har en verdi i seg selv og skal være en gjennomgående del av barnehagenes tilbud i Danmark.
Les mer >>Musikk i det fri
Barn liker å eksperimentere med klanger, lyder og rytmer
Les mer >>Dinoideer
Dinosaurer er noe som virkelig kan fasinere barn. Enkelte kan sitte i evigheter og lage lange fortellinger med figurene.
Les mer >>Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
Les mer >>Det viktigste er å få leke
Lek er barns primære arena for å uttrykke seg selv
Les mer >>