

Flere artikler innen Den viktige leken
Sånn snakker ekspertene om lek
Hvordan snakker dere om leken i barnehagen?
Les mer >>Det kommunikasjonsteoretiske perspektivet på lek
Innenfor det kommunikasjonsteoretiske perspektivet er forskerne interessert i hvordan leken kommuniseres, spesielt på metanivå.
Les mer >>Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen?
Vi kan da ikke slutte å snakke om vennskap – vennskap som er så viktig for barn?
Les mer >>Samspill for lek og læring
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?
Les mer >>Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
Les mer >>Delta i leken på lekens premisser
Denne teksten skal gå i klingen på hvordan barnehagefolk skal støtte og berike leken ved å delta i den på dens egne premisser, sånn det er beskrevet i Rammeplan på side tjue i fjerde kulepunkt.
Les mer >>Vennskap vokser fram av trygghet
Ikke stress om barnet er mer eller mindre sosialt enn deg - det kommer til å endre seg mye i årene fremover, i følge psykolog og familieterapeut Hedvig Montgomery.
Les mer >>Ski som aktivitet i barnehagen
Tenk deg å høre en gjeng med hylende glade barn ute på ski en klar vinterdag.En gjeng som kommer tilbake til barnehagen med røde roser i kinnene og et stort smil om munnen. Foreldre som henter sine stolte barn, som litt sliten forteller hvordan de mestret å kjøre ned bakken med porter og hopp.
Les mer >>Lekende inkludering
– Om lekens betydning for barn som strever med livet
Les mer >>