Glemt passord
For at de ansatte skal få en helhetsforståelse av arbeidet og målene, må man bruke litt tid på å snakke om hvorfor vi vi har satt oss de målene vi har.
Konstruktive tilbakemeldinger er viktig for nyskaping og motivasjon. Det høres enkelt ut, men hvor gode er vi på å gi og ta imot tilbakemelding? Sier du takk og lar det synke inn når du får positiv tilbakemelding? Og når du får kritikk?
Engasjerende og forståelige mål er nødvendig for å få med seg personalgruppen i ønsket retning
Er det mulig å være både en god pedagog og leder?
Som leder bør du veie dine ord på en gullvekt
Det er ikke alltid det lønner seg å gjøre alle oppgaver som ramler ned på din pult
Uenigheter som påvirker arbeidsmiljøet og ikke håndteres kan forsure arbeidshverdagen for mange. Hvordan bør dette håndteres?
Et godt arbeidsmiljø bygger på tillit og åpen kommunikasjon, men hva skjer når baksnakking og utelukkelse skaper splittelse i personalgruppen?
Når én person tar for mye plass i samtaler og beslutninger, kan det skape ubalanse og gjøre at andre trekker seg unna. Hvordan kan personalgruppen legge til rette for en åpen og inkluderende dialog der alle blir hørt?
Når noen føler at de gjør mer enn andre, kan det skape frustrasjon, dårlig stemning og svekket samarbeid i personalgruppen.
Ulike pedagogiske syn kan berike barnehagens praksis, men når uenigheten blir for stor, kan det skape forvirring både internt og blant foreldrene. Hvordan kan personalet finne en felles retning som ivaretar både leken og den pedagogiske progresjonen?