Flere artikler innen Språk
Omfattende debatt om språkkartlegging
Med bakgrunn i Stortingsmelding 41, har det oppstått en omfattende debatt om språkkartlegging i barnehagen
Les mer >>Barneboka og språket
Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Les mer >>Har Fredrikstad kommune glemt førstespråkets betydning?
Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre
Les mer >>Språkstimulering på villspor
Å lære språk handler om mer enn å ha ordene på plass
Les mer >>Hvordan lærer barn språk?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Les mer >>Hvilke utfordringer kan barn med spesifikke språkvansker få i rollelek?
Dette er en høyst interessant oppgave om sammenhengen mellom språkvansker og rollelek.
Les mer >>Lære språk og lære gjennom språk
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Les mer >>Språksprell - metodiske språkleker for 4–6-åringer
Dette er et utdrag fra Språksprellpermen som mange barnehager har tatt i bruk
Les mer >>Kultur for lesing
Kultur for lesing i barnehagen handler for mange av oss om hvordan lesing er tatt opp som tema i planer som gjelder for barnehagen.
Les mer >>