Flere artikler innen Språk
Har Fredrikstad kommune glemt førstespråkets betydning?
Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre
Les mer >>Barnehagen er grunnmuren i barns utdanning
Er innholdet i barnehagen endret at etter at barnehagen ble en del av utdanningsforløpet?
Les mer >>Barneboka og språket
Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Les mer >>Hvilke utfordringer kan barn med spesifikke språkvansker få i rollelek?
Dette er en høyst interessant oppgave om sammenhengen mellom språkvansker og rollelek.
Les mer >>Hverdagssamtalene – en viktig arena for barns læring
Hva slags type spørsmål stiller vi mest av i barnehagen?
Les mer >>Språkarbeid i barnehagen III
Å kartlegge språkmiljøet
Les mer >>Den magiske språkposen
Denne artikkelen er skrevet av Marie-Louise Nyberg. Hun har arbeidet med innvandrerbarn i 16 år, og reiser rundt for å forelese om sine arbeidsmetoder
Les mer >>Samtalene i barnehagen
Hvordan støtte de yngste barnas deltakelse i samtaler?
Les mer >>Norsk språktrening for minoritetsspråklige 4 og 5 åringer
Denne rapporten fra tidligere Bjerke bydel i Oslo inneholder mye nyttig i forhold til arbeidet med norsktrening for tospråklige barn.
Les mer >>