Å være effektiv er en dyd som den perfekte leder behersker. Hvis du er den perfekte leder trenger du ikke å lese mer.

Hvis ikke, så gis det her 7 råd til hvordan du ikke skal gjøre det hvis du vil øke din egen effektivitet på jobben.

Ta en pause og sjekk om du er så effektiv som du selv tror? Les og se at dine lange arbeidsdager ikke er så effektive som du trodde? La deg inspirere av våre omvendte effektivitetsråd:

 

Ikke deleger

Du har kontrollen når du er involvert og har fingrene på pulsen og nesen i alle oppgaver. Du kan og vet best hvordan ting og saker skal gjøres. Du skal unngå å be om råde eller hjelp fra din leder eller medarbeidere. Det er et tegn på svakhet. Husk å kun lytte til deg selv.

 

Unngå pauser

Hvile kan du gjøre når du blir gammel. Når det er travelt så drikk kaffen din foran datamaskinen og ta gjerne litt av papirbunken med på do. Dine medarbeidere skal helst ikke tro at du ”står han av”. Glem det som sies om at det er viktig at du holder kaffepauser med dine medarbeidere for å lære de å kjenne. Det er kun bortkastet tid.

 

Overbook kalenderen din

Det skal helst ikke være luft i din kalender. Det øker risikoen for at du tar stilling til uforutsette hendelser, eller at du kan trekker pusten. Hvis du kan kombinerer flere forkjellige kalendere samtidig slik at du dobbeltbooker møter og avtaler så blir hver dag en spennende opplevelse.

 

Vær alltid tilstede

Vær alltid til stede ved å ha e-post og mobiltelefon på. Sørg for å bli forstyrret så mye som mulig. Hvis du ikke har overskudd til både e-post, mobiltelefon og dine medarbeidere mens du arbeider blir du ikke respektert som leder. Det er viktig at du alltid reagerer med det samme, spesielt på e-post og meldinger utenfor arbeidstiden. De henvendelsene haster alltid.

 

Dyrk møter

Sørg for å delta på alle tenkelige møter og la den være lange og tallrike. Husk også at andre også skal delta, selv om det ikke er relevant for dem. Dropp dagsorden, og la gjerne møter trekke ut i tid.

 

Sørg for å ha mange baller i luften

Det er alltid morsommere å begynne på nye prosjekter enn å avslutte dem. Ikke ta opp igjen gamle saker, sylt dem ned eller la dem ligge og gjære, så blir de gode energityver på ditt overfylte skrivebord.

 

Lange arbeidsdager

Med lange arbeidsdager for du mye ut av deg selv. Tro ikke på undersøkelser fra internasjonale legetidsskrifter som sier at lange arbeidsdager gjør deg dummere.

 

Ledere stryker i delegering

Karrierecoach Susanne Teglkamp bekrefter at de syv rådene er en riktig og god oppskrift på hvordan du som leder blir mer inneffektiv. Og faktisk er det veldig mange ledere som allerede følger de syv rådene.

Aller dårligst står det til med delegering

Lederne mener ofte at de gjør arbeidet bedre selv, eller at det er lettere og raskere hvis de gjør det selv. De er redde for å delegere arbeidet, og dermed minste kontrollen,” sier Susanne Teglkamp.

Som så mange andre utfordringer er det viktig å innrømme over for seg selv at man har sine begrensninger. Derfor er det uhyre viktig å være i stand til å delegere – selv om man derved slipper kontrollen.

Susanne Teglkamp råder derfor ledere til å delegere og samtidig motivere andre slik at man slipper å gjøre alt selv.

 

Bryt den onde sirkelen

Når du arbeider inneffektivt får du veldig sjelden gjort ferdig dine oppgaver i tide, eller du risikerer å levere et dårligere resultat enn hvis du hadde arbeidet målrettet og konsentrert. Dermed kan dine inneffektivitet være med på å skape stress. Flere arbeidsoppgaver og stress kan føre til lenger arbeidsdag og så er du inne i en ond sirkel.

Hvis du havner i uføre er det viktig at du tar en timeout
”Man blir inneffektiv hvis man ikke lader batteriene. Også i feriene. Det er viktig å ta sine pauser og få koblet av. Sove ordentlig. De som har lange arbeidsdager treffer ikke så rasjonelle beslutninger”, sier Susanne Teglkamp.

Hvis du vil snu dine inneffektive arbeidsvaner og få en konstruktiv dag på jobben skal du skape deg overblikk. I følge Susanne Teglkamp bør lederens dag være planlagt på forhånd, fordi planlegging skaper luft. På denne måten vil det være bedre plass til uventede oppgaver:

Lederens viktigste oppgaver er å ha helikopterperspektiv. Det kan ikke lederen hvis denne ikke har luft mellom sine oppgaver”, avslutter Susanne Teglkamp.

Kilde: Væksthus for ledelse