Barnehageforum - Fra krise til utvikling - dare to care

Hva skjer når vi er under press eller i kriser, personlig eller i personalgruppa?

Enten vi vil det eller ei; kriser og konflikter vil alltid oppstå. Konfliktsituasjoner er faktisk et grunnvilkår for all menneskelig sameksistens, mener Rune Strøm.

- Det som er viktig er hvordan vi håndterer konfliktene. Handler vi i affekt og skriker til hverandre? Unngår vi hverandre eller baktaler hverandre? Ja, da vil konflikten mest sannsynlig få en nokså negativ karakter, og dårlig psykisk arbeidsmiljø kan bli resultatet.

Rune Strøm

- Men om vi derimot evner å være nysgjerrige på hverandre, evner å snakke åpent og ærlig, uten å såre hverandre unødvendig ja, da kan konflikter gi ny kunnskap, selvinnsikt, utvikling og gjensidig respekt, sier Strøm.

 

Tørre å ha omsorg

Rune Strøm er kommunikasjonsekspert, og en av Danmarks mest populære foredragsholdere. Han er utdannet sosialpedagog, og er kjent for å bruke både mye energi, mye humor og egne erfaringer når han snakker om selv de vanskeligste tema. Rune Strøm er en av foredragsholderne under Lederforum 2020.

Rune Strøm har erfaringen – og vet hvordan man kan snu kritikk og kriser til noe positivt.

- På samme måte som med konflikter, kan også kriser føre til noe positivt. Vi må tørre å stille spørsmål hvis vi merker en negativ endring hos en kollega, hvis vi ser at noen sliter eller virker deprimerte. Vi kan ikke «fikse» andre mennesker som er i en krise, men vi kan stille oss til rådighet og være sammen med dem som har det vanskelig.

 

Hvordan sorterer du skrald i hverdagen?


Men krisehåndtering er også et spørsmål om å tørre å ha omsorg for seg selv, sier Strøm.

- Det å endre vårt forhold til egne tanker og følelser fremfor å undertrykke eller endre innhold i dem, er den beste veien til bedring og til å leve ut sitt potensiale. Det å møte seg selv meg empati og forståelse i stedet for fordømmelse, er helt avgjørende.

 

 

 

Sortere søppel

«Sådan sortere du skrald i hverdagen» er ofte én av Rune Strøms overskrifter. For det å sortere «søppel» er helt nødvendig, både privat og i jobbsammenheng.

- Søppel er en metafor for frustrasjon, og frustrasjoner er noe vi alle opplever. Når vanskelige følelser og tanker overvelder oss, mister vi av og til både overblikk og overskudd. Når mengden av uløste problemer hoper seg opp, oppstår det ofte dårlig samarbeid. Da er det nødvendig å sortere og gjenbruke våre frustrasjoner til noe konstruktivt., sier Rune Strøm.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Konflikt eller meningsbryting?

Jeg mener arbeidslivet burde lagt mye større vekt på verdien av uenighet. Skal vi få til nytenkning, er det viktig å få lov til å bryne seg på motsetninger og få komme fram med motstridende syn.

Les mer >>

Å lede innover

Idealet er ikke den heroiske, dirigerende lederen. Idealet er en leder som involverer, redigerer prosesser og distribuerer makt og ansvar.

Les mer >>

Strategier for å forebygge konflikter

Sjekkliste med de personlige, sosiale og organisatoriske ressurser som du kan bruke for å forebygge konflikter.

Les mer >>

Har ikke tid til å lede eller prioritere lederutvikling

Det skrives mange artikler og bøker om å ta kontroll på tiden. Det finnes råd men det hjelper dessverre lite de som ikke har tid til å lese, diskutere og reflekter. Derfor kommer det her en kort artikkel, med noen refleksjonspunkter og et mulig gjenkjennbart eksempel tildiskusjon.

Les mer >>

Tilstedeværelse og nærværende lederskap - tilgjengelig i passe doser

Personalet krever lederens tilstedeværelse, både fysisk og psykisk. Her finner du et verktøy for å jobbe med nettopp dette.

Les mer >>

Faktorer som motiverer på arbeidsplassen

Les mer >>

Født til ledelse

Medfødte egenskaper og intelligens forklarer en del av den dyktige leders ferdigheter

Les mer >>

Ord du som leder bør unngå å bruke

Som leder vil dine ord veie tungt, det er derfor viktig å bære bevisst hvordan noen av ordene vi omgir oss med kan virke på dine medarbeidere

Les mer >>

Har du konflikter på jobben?

Hvilke type konflikt er mest vanlig på din arbeidsplass?

Les mer >>