Barnehageforum - Innlært hjelpeløshet? - La de minste klare det selv

Samlingsstunden - til glede eller besvær?

De yngste barna blir ofte introdusert for samlingsstunden slik den gjennomføres med de eldre barna i barnehagen. Barna blir dermed utsatt for en kroppslig disiplinering og barns medvirkning kommer i bakgrunnen av dette.

Les mer >>

Aktiviteter som støtter de yngste barnas utvikling

Ett- og toåringenes lek er ofte fysisk og sensorisk, som å hoppe, løpe, løpe etter hverandre, kjenne og plaske. Samtidig er behovet for trygghet stort.

Les mer >>

Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær

Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Trivsel i toddlerfellesskapet

-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer

Les mer >>

Barnehagen må legge bedre til rette for ettåringene

Vi har for lite kunnskap om de yngste barna i barnehagen

Les mer >>

Små barn i barnehagen

De yngste barna trenger trygge rammer og ro, ikke flotte svømmebasseng og gymsaler, mener pedagogisk leder Henriette Oliversen

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Hvordan introdusere matematikk i små barns verden i barnehagen?

Lek og lær matematiske begreper på en naturlig måte i barnehagen

Les mer >>