Barnehageforum - Kvalitet, medvirkning og etikk

Om forholdet mellom barns medvirkning, voksenrollen og kvalitetsdebatten.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Oda i trappen

Hvordan kan en trapp, en seksåring og overivrige foreldre lære oss noe om barns medvirkning?

Les mer >>

Relasjon som vågestykke - læring om seg selv og andre

Dette er en klassiker av en artikkel

Les mer >>

Klissete forming og livslang læring

Hele verden består av to ting: mennesker og gjenstander, og begge er avhengig av hverandre. Mennesker kan ikke leve uten gjenstander, og gjenstander betyr ingenting uten mennesker. I forming skjer en relasjon mellom mennesker og gjenstander, noe som gjør livet meningsfylt!

Les mer >>

Barn som medmennesker og deltagere: innflytelse fra Barnekonvensjonen?

Prinsippet om at barn skal bli hørt synes mer integrert i hele rammeplanteksten enn tidligere, selv om linjen til barnekonvensjonen kunne vært forsterket ved at rammeplanen også hadde vist til artikkel 31 og barns rett til lek.

Les mer >>

Barn har rett til noen å leke med!

Vi har intervjuet Berit Bae om barns medvirkning og blant annet kommet frem til at barn har rett til å ha noen å leke med! Intervjuet er et godt utgangspunkt for diskusjoner om barns medvirkning i barnehagen.

Les mer >>

Schmokken i koppen

Medvirkning for de aller minste kan være en utfordring. her får du en god ide som også involverer foreldrene!

Les mer >>

Temahefte om barns medvirkning

Dette temaheftet tar for seg barns medvirkning og ulike perspektiver knyttet til dette

Les mer >>

Barns rett til medbestemmelse - vi vil være med

Les her hvilke tanker en førsteklassestudent gjør seg om barn og medbestemmelse

Les mer >>

Barns medvirkning – et diskusjons- og refleksjons-verktøy

Mange er usikre på hvordan de skal forholde seg til barns medvirkning. Hvor skal man begynne? Her er et verktøy for diskusjon i personalgruppen.

Les mer >>